وَ مِنَ اللَّيْلِ فَاسْجُدْ لَهُ وَ سَبِّحْهُ لَيْلاً طَوِيلاً ﴿۲۶﴾
و پارهای از شب را برای خدا سجده [و نماز] به جای آر و بخشی بلند از شب را به تقدیس او پرداز(1).580
انسان (76)
26
به آیات 2-4 مزمل(73) توجّه فرمایید.
إِنَّ هؤُلاءِ يُحِبُّونَ الْعاجِلَةَ وَ يَذَرُونَ وَراءَهُمْ يَوْماً ثَقِيلاً ﴿۲۷﴾
این مردم، دنیای زودگذر را دوست میدارند و روز دشواری را که در پیش دارند، رها میکنند(1).580
انسان (76)
27
مفهوم آیه به بیان دیگر در آیه 7 روم(30) آمده است
نَحْنُ خَلَقْناهُمْ وَ شَدَدْنا أَسْرَهُمْ وَ إِذا شِئْنا بَدَّلْنا أَمْثالَهُمْ تَبْدِيلاً ﴿۲۸﴾
ما آنان را آفریدیم و ارتباط اندامشان را استوار کردیم؛ و هر گاه بخواهیم، به جای آنان [گروه دیگری] مانند آنان را میآوریم.580
انسان (76)
28
إِنَّ هذِهِ تَذْكِرَةٌ فَمَنْ شاءَ اتَّخَذَ إِلى رَبِّهِ سَبِيلاً ﴿۲۹﴾
این آیات تذکری است؛ پس هر که خواهد، راهی را به سوی صاحباختیار خویش پی گیرد(1).580
انسان (76)
29
این آیه همان معنی و مفهوم آیه 3 انسان(همین سوره) را دارد.
وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ كانَ عَلِيماً حَكِيماً ﴿۳۰﴾
و خواست شما محدود در [قانونمندی و] خواست خداست(1)؛ که خدا دانا و فرزانه است.580
انسان (76)
30
و البته خواست خدا بستگی به روش انسانها دارد؛ این وابستگی خواست طرفین، ناشی از روابط متقابل انسان و خداست که در آیات 152 بقره(2) ، 31 آلعمران(3) ، 69 عنکبوت(29) و 7 محمّد(47) به وضوع دیده میشود.
يُدْخِلُ مَنْ يَشاءُ فِي رَحْمَتِهِ وَ الظَّالِمِينَ أَعَدَّ لَهُمْ عَذاباً أَلِيماً ﴿۳۱﴾
هر که را بخواهد [و شایسته بداند]، در رحمت خویش درمیآورد(1)؛ و برای ستمگران مجازاتی دردناک آماده کرده است.580
انسان (76)
31
خواست خدا در این مورد قانونمند است به زیرنویس آیه 74 آلعمران(3) توجّه فرمایید.
سوره انسان (76) - آدمی
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خدای گستردهمهر [و] جاودانمهر-
انسان (76)
-
وَ الْمُرْسَلاتِ عُرْفاً ﴿۱﴾
سوگند به بادهای فرستادهشده به وجهی نیکو،580
مرسلات (77)
1
فَالْعاصِفاتِ عَصْفاً ﴿۲﴾
و طوفانهای سخت،580
مرسلات (77)
2
وَ النَّاشِراتِ نَشْراً ﴿۳﴾
و بادهای منتشرکننده [ابرها]،580
مرسلات (77)
3
فَالْفارِقاتِ فَرْقاً ﴿۴﴾
و جداسازان [حق از باطل]،580
مرسلات (77)
4
فَالْمُلْقِياتِ ذِكْراً ﴿۵﴾
و القاکنندگان وحی،580
مرسلات (77)
5
عُذْراً أَوْ نُذْراً ﴿۶﴾
برای اتمام حجّت یا هشدار،580
مرسلات (77)
6
إِنَّما تُوعَدُونَ لَواقِعٌ ﴿۷﴾
که آنچه(1) به شما وعده داده میشود، قطعاً واقع شدنی است.580
مرسلات (77)
7
منظور رستاخیز است.
فَإِذَا النُّجُومُ طُمِسَتْ ﴿۸﴾
آنگاه که ستارگان تیره شوند،580
مرسلات (77)
8
وَ إِذَا السَّماءُ فُرِجَتْ ﴿۹﴾
و آنگاه که آسمان شکافته شود،580
مرسلات (77)
9
وَ إِذَا الْجِبالُ نُسِفَتْ ﴿۱۰﴾
و کوهها فرو پاشد(1)،580
مرسلات (77)
10
نحوه آن و توضیح بیشتر را در آیات 105-107 طه(20) ملاحظه فرمایید.
وَ إِذَا الرُّسُلُ أُقِّتَتْ ﴿۱۱﴾
و آنگاه که رسولان به میقات خوانده شوند(1).580
مرسلات (77)
11
به آیه 69 زمر(39) توجّه فرمایید. ضمناً اصل واژه «اقّتت»، «وقّتت» میباشد، از مصدر «توقیت».
لِأَيِّ يَوْمٍ أُجِّلَتْ ﴿۱۲﴾
برای کدام روز تعیین وقت شده است؟580
مرسلات (77)
12
لِيَوْمِ الْفَصْلِ ﴿۱۳﴾
برای روز داوری(1)؛580
مرسلات (77)
13
به آیه 38 مرسلات(همین سوره) توجّه فرمایید.
وَ ما أَدْراكَ ما يَوْمُ الْفَصْلِ ﴿۱۴﴾
خبر نداری روز داوری چگونه است!580
مرسلات (77)
14
وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ ﴿۱۵﴾
در آن روز وای به حال تکذیبکنندگان(1).580
مرسلات (77)
15
مفهوم آیه به بیان دیگر در آیه 60 ذاریات(51) آمده است.
أَ لَمْ نُهْلِكِ الْأَوَّلِينَ ﴿۱۶﴾
مگر پیشینیان را [به کیفر انکار] هلاک نکردیم؟580
مرسلات (77)
16
ثُمَّ نُتْبِعُهُمُ الْآخِرِينَ ﴿۱۷﴾
گروههای بعدی را هم در پی آنان میفرستیم.580
مرسلات (77)
17
كَذلِكَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمِينَ ﴿۱۸﴾
با بزهکاران این گونه رفتار میکنیم.580
مرسلات (77)
18
وَيْلٌ يَوْمَئِذٍ لِلْمُكَذِّبِينَ ﴿۱۹﴾
در آن روز وای به حال تکذیبکنندگان.580
مرسلات (77)
19