إِنَّا هَدَيْناهُ السَّبِيلَ إِمَّا شاكِراً وَ إِمَّا كَفُوراً ﴿۳﴾
راه را به او ارائه دادیم، خواه سپاسگزار [و پذیرای آن] باشد، خواه ناسپاس.578
انسان (76)
3
إِنَّا أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ سَلاسِلَ وَ أَغْلالاً وَ سَعِيراً ﴿۴﴾
برای [کیفر] انکارورزان، زنجیرها و بندها و آتش سوزان آماده کردهایم.578
انسان (76)
4
إِنَّ الْأَبْرارَ يَشْرَبُونَ مِنْ كَأْسٍ كانَ مِزاجُها كافُوراً ﴿۵﴾
نیکوکاران از قدحی مینوشند که آمیزه آن، [آب] چشمه کافور است؛578
انسان (76)
5
عَيْناً يَشْرَبُ بِها عِبادُ اللَّهِ يُفَجِّرُونَها تَفْجِيراً ﴿۶﴾
چشمهای که بندگان [خاصّ] خدا از آن مینوشند و [به هر جا که خواهند] روانش میسازند.579
انسان (76)
6
يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يَخافُونَ يَوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيراً ﴿۷﴾
[همان بندگان که] به نذر [خود] وفا میکنند و از روزی که آسیب آن فراگیر است، میترسند؛579
انسان (76)
7
وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً ﴿۸﴾
و غذا[ی خود] را با وجود دوست داشتنش به بینوا و یتیم و اسیر میدهند(1)؛579
انسان (76)
8
به آیه 92 آلعمران(3) توجّه فرمایید. قید «علی حبه» در آیه اشاره به همان موضوعی است که به طور روشن در آیه 267 بقره(2) آمده است؛ ضمناً بعضی از مفسّران تصریح کردهاند که آیه درباره حضرت علی و همسر و فرزندانشان علیهم السلام نازل شده است.
إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً ﴿۹﴾
[با این نیت که] شما را برای خشنودی خدا اطعام میکنیم و از شما پاداش و سپاسی نمیخواهیم؛579
انسان (76)
9
إِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِيراً ﴿۱۰﴾
ما از صاحباختیار خود در مورد روزی که گرفته و دشوار است، میترسیم.579
انسان (76)
10
فَوَقاهُمُ اللَّهُ شَرَّ ذلِكَ الْيَوْمِ وَ لَقَّاهُمْ نَضْرَةً وَ سُرُوراً ﴿۱۱﴾
خدا هم آنان را از آسیب آن روز نگاه میدارد و طراوت و سرور به آنان ارزانی میدارد(1)؛579
انسان (76)
11
به آیه 24 مطففین(83) توجّه فرمایید.
وَ جَزاهُمْ بِما صَبَرُوا جَنَّةً وَ حَرِيراً ﴿۱۲﴾
و در برابر پایداری ای که کردند، بهشت و آزادی(1) به آنان پاداش میدهد(2)،579
انسان (76)
12
واژه «حریر» غالبا پارچه حریر تلقی شده، ولی پارچه حریر در کنار نعمات بینهایت بهشت جمع معقولی نیست و دور از ذهن میباشد. تعبیر آزادی برای این واژه اولین بار در یادداشتهای تفسیری شادروان مهندس عباس تاج مطرح شده است.
درست عکس وضعیتی که کافران خواهند داشت؛ با آیه 4 انسان(همین سوره) مقایسه فرمایید؛ همین مقایسه مؤید معنیای است که برای «حریر» انتخاب کردهایم.