مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلا يُجْزى إِلاَّ مِثْلَها وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ ﴿۱۶۰﴾
هر که کار نیکو عرضه کند، پاداش او چندین برابر(1) خواهد بود؛ و آنان که کار زشتی عرضه کنند، فقط همانند آن کیفر بینند و مورد ظلم قرار نمیگیرند(2).
سوره انعام (6) آیه 160
صفحه
150
سوره
انعام (6)
آیه
160
1
بعضی از تفاسیر از جمله تفسیر کبیر منهجالصادقین عقیده دارند که لفظ «عشر» در این موارد برای اظهار کثرت است؛ آیات 245 و 261 بقره(2) ، 40 نساء(4) ، 10 زمر(39) و 84 قصص(28) مؤید نظر اوست.
2
مفهوم آیه به بیان دیگر در آیه 84 قصص(28) آمده است.
قُلْ إِنَّنِي هَدانِي رَبِّي إِلى صِراطٍ مُسْتَقِيمٍ دِيناً قِيَماً مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ﴿۱۶۱﴾
بگو: صاحباختیارم مرا به راهی راست هدایت کرده است؛ [به] دینی پایدار، همان آیین ابراهیم حقگرا که در جرگه شرکورزان نبود(1).
سوره انعام (6) آیه 161
صفحه
150
سوره
انعام (6)
آیه
161
1
مفهوم این آیه به بیان دیگر در آیه 123 نحل(16) آمده است.
قُلْ إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ ﴿۱۶۲﴾
بگو: نماز و [تمامی] عباداتم و زندگی و مرگم همه برای خدای صاحباختیار جهانیان است؛
سوره انعام (6) آیه 162
صفحه
150
سوره
انعام (6)
آیه
162
لا شَرِيكَ لَهُ وَ بِذلِكَ أُمِرْتُ وَ أَنَا أَوَّلُ الْمُسْلِمِينَ ﴿۱۶۳﴾
که هیچ شریکی ندارد؛ و به همین [اخلاص در توحید] فرمان یافتهام و پیشگام تسلیمشدگان [در مقابل خدا] هستم(1).
سوره انعام (6) آیه 163
صفحه
150
سوره
انعام (6)
آیه
163
1
برای توجیه افزوده، با بخش پایانی آیه 71 انعام(6) مقایسه فرمایید.
قُلْ أَ غَيْرَ اللَّهِ أَبْغِي رَبًّا وَ هُوَ رَبُّ كُلِّ شَيْءٍ وَ لا تَكْسِبُ كُلُّ نَفْسٍ إِلاَّ عَلَيْها وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى ثُمَّ إِلى رَبِّكُمْ مَرْجِعُكُمْ فَيُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ فِيهِ تَخْتَلِفُونَ ﴿۱۶۴﴾
بگو: آیا غیر خدا را صاحباختیار [خود] تلقّی کنم با آنکه او صاحباختیار هر موجودی است؟ هیچ کس دستاوردی جز بر عهده خودش ندارد؛ و هیچ کس بار گناه دیگری را بر عهده نخواهد داشت(1)؛ آنگاه بازگشت شما به پیشگاه صاحباختیارتان است و در موارد اختلافتان [داوری و] شما را آگاه میسازد.
سوره انعام (6) آیه 164
صفحه
150
سوره
انعام (6)
آیه
164
1
پاسخ ادّعای باطلِ انکارورزان است که در آیه 12 عنکبوت(29) آمده است؛ ضمناً مفهوم این عبارت را به بیان دیگر در آیه 134 بقره(2) ملاحظه فرمایید. مفاد این آیه با آیات 25 نحل(16) و 13 عنکبوت(29) تناقضی ندارد، چرا ؟
وَ هُوَ الَّذِي جَعَلَكُمْ خَلائِفَ الْأَرْضِ وَ رَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجاتٍ لِيَبْلُوَكُمْ فِي ما آتاكُمْ إِنَّ رَبَّكَ سَرِيعُ الْعِقابِ وَ إِنَّهُ لَغَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿۱۶۵﴾
اوست که شما را در زمین جانشین [پیشینیان] کرد و برخی از شما را نسبت به برخی دیگر به درجاتی برتری داد تا در مورد آنچه به شما داده است، شما را آزمایش کند(1)؛ بیگمان صاحباختیار تو سریع کیفر و [در عین حال] آمرزگاری است مهربان.
سوره انعام (6) آیه 165
صفحه
150
سوره
انعام (6)
آیه
165
1
به آیه 7 طلاق(65) هم توجه فرمایید. لا یکلّف اللّه نفسا الا ما ءاتیها