انتخاب سریع آیه

بر اساس
نام سوره
شماره آیه

لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلالٍ مُبِينٍ ﴿۱۶۴﴾

خدا بر اهل ایمان نعمت بزرگی داد که در میان آنان رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنان می‌خواند و [از پلیدی جهل و شرک‌] پاکشان می‌سازد و به آنان کتاب و دانشِ توأم با بینش می‌آموزد؛ در حالی که قبل از آن واقعاً در گمراهی آشکاری بودند(1).
سوره آل‌عمران (3) آیه 164
صفحه

71

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

164

1

تحقق دعای ابراهیم‌ع است که در آیه 129 بقره(2) آمده است.

أَ وَ لَمَّا أَصابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ قَدْ أَصَبْتُمْ مِثْلَيْها قُلْتُمْ أَنَّى هذا قُلْ هُوَ مِنْ عِنْدِ أَنْفُسِكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ ﴿۱۶۵﴾

چرا آن زمان که(1) آسیبی [در جنگ احد‌] به شما رسید - [در حالی که‌] دوبرابر(2) آن را [در جنگ بدر بر دشمن‌] وارد ساخته بودید - [با تعجب‌] گفتید: [برای ما که ایمان داریم‌] این آسیب از کجا رسید؟! بگو: از ناحیه خودتان و [نتیجه نافرمانی خودتان‌] بود(3)؛ خدا بر هر کاری تواناست.
سوره آل‌عمران (3) آیه 165
صفحه

71

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

165

1

«أَوَلّما»: آیا هنگامی که: تشکیل شده از (أَ) حرف استفهام، (وَ) حرف عطف و «لمّا» ظرف زمان.

2

واژه «مثلیها» دوبرابر آن، در اصل «مثلین ها» بوده که «نون» تثنیه به علت اضافه شدن به ضمیر «ها» طبق قاعده حذف شده است.

3

تفصیل اینکه چگونه از ناحیه خودشان بود، در آیه 152 آل‌عمران(همین سوره) آمده است؛ ضمناً قانون کلی و عمومی خدا را در مورد یاری مؤمنین در آیه 7 محمّد(47) ملاحظه فرمایید.

وَ ما أَصابَكُمْ يَوْمَ الْتَقَى الْجَمْعانِ فَبِإِذْنِ اللَّهِ وَ لِيَعْلَمَ الْمُؤْمِنِينَ ﴿۱۶۶﴾

آنچه روز درگیری دو سپاه [در احد‌] به شما رسید، بنا به قانونمندی خدا بود [زیرا نافرمانی به شکست می‌انجامد. چنین شد تا به خطای خود پی ببرید‌] و تا مؤمنان [واقعی‌] را [که ایستادگی کردند، خدا‌] بازشناسد؛
سوره آل‌عمران (3) آیه 166
صفحه

72

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

166

وَ لِيَعْلَمَ الَّذِينَ نافَقُوا وَ قِيلَ لَهُمْ تَعالَوْا قاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوِ ادْفَعُوا قالُوا لَوْ نَعْلَمُ قِتالاً لاَتَّبَعْناكُمْ هُمْ لِلْكُفْرِ يَوْمَئِذٍ أَقْرَبُ مِنْهُمْ لِلْإِيمانِ يَقُولُونَ بِأَفْواهِهِمْ ما لَيْسَ فِي قُلُوبِهِمْ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما يَكْتُمُونَ ﴿۱۶۷﴾

و دورویان را نیز بشناسد که [چون‌] به آنان گفته شد: بیایید در راه خدا جنگ کنید و یا [از حریم خود‌] دفاع نمایید، گفتند: اگر جنگی را [به مصلحت‌] می‌دانستیم، از شما پیروی می‌کردیم(1)؛ آنان در آن روز به کفر نزدیکتر بودند تا ایمان؛ به زبان چیزهایی می‌گویند که در دل اعتقاد ندارند؛ و خدا بدانچه [در دل‌] نهفته می‌دارند، آگاه‌تر است.
سوره آل‌عمران (3) آیه 167
صفحه

72

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

167

1

آیه، اشاره به سیصدنفری دارد که به رهبری «عبداللّه اُبّی» از همراهی با سایرین در جنگ «احد» سر باز زدند و از بین راه به مدینه بازگشتند؛ و اگر جنگِ دشوارِ احد اتّفاق نمی‌افتاد، ‌هیچ‌گاه صفوف مردم به این روشنی مشخّص نمی‌شد، و هر کس در مقام ادّعا، خود را بهترین فرد می‌دانست.

الَّذِينَ قالُوا لِإِخْوانِهِمْ وَ قَعَدُوا لَوْ أَطاعُونا ما قُتِلُوا قُلْ فَادْرَؤُا عَنْ أَنْفُسِكُمُ الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ ﴿۱۶۸﴾

آنان که [از جهاد‌] بازایستادند، درباره برادران [مؤمن‌] خویش گفتند: اگر از ما اطاعت کرده بودند، کشته نمی‌شدند؛ بگو: اگر راست می‌گویید مرگ را از خود بازدارید.
سوره آل‌عمران (3) آیه 168
صفحه

72

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

168

وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْياءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ ﴿۱۶۹﴾

کسانی را که در راه خدا جان باخته‌اند، هرگز مرده مپندار؛ آنان [در بهشت(1)‌] زنده‌اند و در پیشگاه ‌صاحب‌اختیار خویش روزی داده می‌شوند(2).
سوره آل‌عمران (3) آیه 169
صفحه

72

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

169

1

برای روشن‌تر شدن و توجیه افزوده، به نیمه دوّم آیه 40 غافر(40) و نیز آیه 97 نحل(16) توجّه فرمایید.

2

نقطه مقابل آنها کسانی‌اند که وضعشان پس از مرگ در آیه 74 طه(20) توصیف شده است.

فَرِحِينَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ وَ يَسْتَبْشِرُونَ بِالَّذِينَ لَمْ يَلْحَقُوا بِهِمْ مِنْ خَلْفِهِمْ أَلاَّ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿۱۷۰﴾

در حالی که به آنچه خدا از فزون‌بخشی خود به آنان عطا کرده است، شادمانند، و برای [سرانجام‌] کسانی که [راه‌] آنان را پی گرفته‌اند و [هنوز‌] به آنان نپیوسته‌اند، شادی می‌کنند؛ چرا که آنان ترس و اندوهی نخواهند داشت(1).
سوره آل‌عمران (3) آیه 170
صفحه

72

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

170

1

به آیات 82 و 127 انعام(6) و 27 و 28 فجر(89) توجّه فرمایید.

يَسْتَبْشِرُونَ بِنِعْمَةٍ مِنَ اللَّهِ وَ فَضْلٍ وَ أَنَّ اللَّهَ لا يُضِيعُ أَجْرَ الْمُؤْمِنِينَ ﴿۱۷۱﴾

به نعمت و افزون‌بخشی‌ای از [جانب‌] خدا و اینکه خدا پاداش مؤمنان را تباه نخواهد کرد، شادی می‌کنند.
سوره آل‌عمران (3) آیه 171
صفحه

72

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

171

الَّذِينَ اسْتَجابُوا لِلَّهِ وَ الرَّسُولِ مِنْ بَعْدِ ما أَصابَهُمُ الْقَرْحُ لِلَّذِينَ أَحْسَنُوا مِنْهُمْ وَ اتَّقَوْا أَجْرٌ عَظِيمٌ ﴿۱۷۲﴾

کسانی که پس از زخمی شدن [در نبرد احد، باز هم‌] دعوت خدا و رسول را [برای نبردی دیگر‌] اجابت کردند(1)، نیکوکاران و پرواپیشگانشان پاداشی بزرگ خواهند داشت؛
سوره آل‌عمران (3) آیه 172
صفحه

72

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

172

1

در پایان جنگ احد لشگر فاتح ابوسفیان راه مکه را پیش گرفت. در بین راه، ابوسفیان از اینکه کار پیامبرص و یارانش را یکسره نکرده است پشیمان شد و تصمیم به مراجعت به مدینه گرفت تا پیامبر و باقیمانده قوای او را به کلّی نابود سازد. این خبر وقتی به مدینه رسید، فورا پیامبر دستور بسیج به لشگر احد داد و به مقابله ابوسفیان شتافت و در محلی به نام «حمراء الاسد» (از نظر لغوی به معنی «شیر سرخ») که با مدینه 12 کیلومتر فاصله داشت اردو زد. وقتی خبر آمادگی قوای پیامبر برای مقابله به لشگر قریش رسید، ابوسفیان از تصوّر سرسختی نیروهای مدینه دچار تردید شد و به مکه بازگشت. پیامبر پس از سه روز توقّف چون خبر انصراف ابوسفیان را شنید، بدون درگیری به مدینه بازگشت. دو آیه بعد نیز اشاره به همین داستان است.

الَّذِينَ قالَ لَهُمُ النَّاسُ إِنَّ النَّاسَ قَدْ جَمَعُوا لَكُمْ فَاخْشَوْهُمْ فَزادَهُمْ إِيماناً وَ قالُوا حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ ﴿۱۷۳﴾

[همان‌] کسانی که چون [گروهی از‌] مردم به ایشان گفتند که: اهالی [مکه‌] برای [حمله به‌] شما [سپاهی‌] گرد آورده‌اند، از آنان بترسید، [این سخن‌] بر ایمانشان افزود و گفتند: خدا ما را کافی است و نیکو کارگزاری است(1).
سوره آل‌عمران (3) آیه 173
صفحه

72

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

173

1

معنی و مفهوم عبارت اخیر به بیان دیگر در آیه 3 طلاق(65) آمده است.