انتخاب سریع آیه

بر اساس
نام سوره
شماره آیه

أَ وَ لَمْ يَرَ الْإِنْسانُ أَنَّا خَلَقْناهُ مِنْ نُطْفَةٍ فَإِذا هُوَ خَصِيمٌ مُبِينٌ ﴿۷۷﴾

مگر انسان نمی‌داند که او را از نطفه‌ای [بی‌مقدار‌] آفریده‌ایم، و آنگاه [که تنومند گردید‌] خصومتگری آشکار شد؟
سوره یس (36) آیه 77
صفحه

445

سوره

یس (36)

آیه

77

وَ ضَرَبَ لَنا مَثَلاً وَ نَسِيَ خَلْقَهُ قالَ مَنْ يُحْيِ الْعِظامَ وَ هِيَ رَمِيمٌ ﴿۷۸﴾

برای ما مثلی زد و آفرینش خویش را از یاد برد(1)؛ [و‌] گفت: استخوانهای(2) پوسیده را چه کسی حیات می‌بخشد؟
سوره یس (36) آیه 78
صفحه

445

سوره

یس (36)

آیه

78

1

به آیات 5 و 6 طارق(86) توجّه فرمایید.

2

عظام: جمع عَظم: استخوان.

قُلْ يُحْيِيهَا الَّذِي أَنْشَأَها أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ هُوَ بِكُلِّ خَلْقٍ عَلِيمٌ ﴿۷۹﴾

بگو: همان کسی که اوّل بار آن را پدید آورده است، زنده‌اش می‌کند؛ و او به هر آفرینشی دانا [و توانا‌] ست.
سوره یس (36) آیه 79
صفحه

445

سوره

یس (36)

آیه

79

الَّذِي جَعَلَ لَكُمْ مِنَ الشَّجَرِ الْأَخْضَرِ ناراً فَإِذا أَنْتُمْ مِنْهُ تُوقِدُونَ ﴿۸۰﴾

همان خدایی که برای [استفاده‌] شما از درخت سبز آتش پدید آورد که خودتان از آن می‌افروزید(1).
سوره یس (36) آیه 80
صفحه

445

سوره

یس (36)

آیه

80

1

مفهوم آیه به بیان دیگر در آیات 71 و 72 واقعه(56) آمده است: افرایتم النار التی تورون أانتم انشأتم شجرتها ام نحن المنشئون.

أَ وَ لَيْسَ الَّذِي خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِقادِرٍ عَلى أَنْ يَخْلُقَ مِثْلَهُمْ بَلى وَ هُوَ الْخَلاَّقُ الْعَلِيمُ ﴿۸۱﴾

آیا خدایی که آسمانها و زمین را آفرید، بر آفرینشِ همانند آنان قادر نیست(1)؟ چرا، و البته او آفریدگاری داناست.
سوره یس (36) آیه 81
صفحه

445

سوره

یس (36)

آیه

81

1

به آیه 57 غافر(40) توجّه فرمایید.

إِنَّما أَمْرُهُ إِذا أَرادَ شَيْئاً أَنْ يَقُولَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ ﴿۸۲﴾

چون چیزی را اراده کند، فرمانش جز این نیست که گوید: باش و می‌شود.
سوره یس (36) آیه 82
صفحه

445

سوره

یس (36)

آیه

82

فَسُبْحانَ الَّذِي بِيَدِهِ مَلَكُوتُ كُلِّ شَيْ‏ءٍ وَ إِلَيْهِ تُرْجَعُونَ ﴿۸۳﴾

منزّه است خدایی که نظام حاکم(1) بر همه موجودات [عالم‌] در کف اوست و به پیشگاه او بازگردانده می‌شوید.
سوره یس (36) آیه 83
صفحه

445

سوره

یس (36)

آیه

83

1

«ملکوت» در اصل به معنی ملک عظیم است. وزن «فعلوت» برای مبالغه به کار می‌رود؛ مثل جبروت به معنی قدرت عظیم الهی.