انتخاب سریع آیه

بر اساس
نام سوره
شماره آیه

إِلى رَبِّها ناظِرَةٌ ﴿۲۳﴾

و به ‌صاحب‌اختیار خویش توجّه دارند(1)؛
سوره قیامت (75) آیه 23
صفحه

578

سوره

قیامت (75)

آیه

23

1

وضع افرادی که نقطه مقابل آنان هستند، از این جهت در آیه 15 مطففین(83) آمده است.

وَ وُجُوهٌ يَوْمَئِذٍ باسِرَةٌ ﴿۲۴﴾

و چهره‌هایی هم در آن روز گرفته است،
سوره قیامت (75) آیه 24
صفحه

578

سوره

قیامت (75)

آیه

24

تَظُنُّ أَنْ يُفْعَلَ بِها فاقِرَةٌ ﴿۲۵﴾

و می‌دانند که رفتار کمرشکنی با آنان خواهد شد.
سوره قیامت (75) آیه 25
صفحه

578

سوره

قیامت (75)

آیه

25

كَلاَّ إِذا بَلَغَتِ التَّراقِيَ ﴿۲۶﴾

هشدار! آنگاه که [جانها‌] به گلوگاه(1) رسد،
سوره قیامت (75) آیه 26
صفحه

578

سوره

قیامت (75)

آیه

26

1

تراقی: جمع ترقوه: استخوانهای اطراف گردن.

وَ قِيلَ مَنْ راقٍ ﴿۲۷﴾

و گفته شود: نجات‌دهنده(1) کیست؟
سوره قیامت (75) آیه 27
صفحه

578

سوره

قیامت (75)

آیه

27

1

راق: در اصل راقی بوده اسم فاعل و معنی این فعل در اصل شفا دادن از طریق سحر و افسون است.

وَ ظَنَّ أَنَّهُ الْفِراقُ ﴿۲۸﴾

و یقین کند که [هنگام‌] فراق است،
سوره قیامت (75) آیه 28
صفحه

578

سوره

قیامت (75)

آیه

28

وَ الْتَفَّتِ السَّاقُ بِالسَّاقِ ﴿۲۹﴾

آنگاه حالات سخت و بحرانی فرا رسد(1)،
سوره قیامت (75) آیه 29
صفحه

578

سوره

قیامت (75)

آیه

29

1

معنی تحت‌اللفظ آن «ساقهای پا به هم پیچد» است، ولی بیشتر مفسّران گفته‌اند: این جمله کنایه از افزوده شدن رنجی بر رنج دیگر است، و گفته‌اند یکی از معانی «ساق» در لغت عرب سختی و بلای شدید است. ابوالفتوح رازی در تأیید این نظر دو بیت شعر از اشعار قدیم عرب را شاهد مثال آورده. ‌‌مجمع‌البیان در تأیید این نظر گفته است: «قامت الحرب علی ساق» به معنی جنگ شدّت گرفت می‌باشد. در نهایه آمده است: «کشف الساق» مَثَل است برای شدّت امر.

إِلى رَبِّكَ يَوْمَئِذٍ الْمَساقُ ﴿۳۰﴾

آن روز مسیر و سرانجام [همه‌] به سوی ‌صاحب‌اختیار توست.
سوره قیامت (75) آیه 30
صفحه

578

سوره

قیامت (75)

آیه

30

فَلا صَدَّقَ وَ لا صَلَّى ﴿۳۱﴾

[وای بر آن که‌] نه تصدیق کرد و نه توجّه،
سوره قیامت (75) آیه 31
صفحه

578

سوره

قیامت (75)

آیه

31

وَ لكِنْ كَذَّبَ وَ تَوَلَّى ﴿۳۲﴾

بلکه دروغ شمرد و روی برتافت(1)،
سوره قیامت (75) آیه 32
صفحه

578

سوره

قیامت (75)

آیه

32

1

به آیه 48 طه(20) توجّه فرمایید.