انتخاب سریع آیه

بر اساس
نام سوره
شماره آیه

أَلاَّ تَطْغَوْا فِي الْمِيزانِ ﴿۸﴾

که در سنجش تعدی نکنید؛
سوره رحمان (55) آیه 8
صفحه

531

سوره

رحمان (55)

آیه

8

وَ أَقِيمُوا الْوَزْنَ بِالْقِسْطِ وَ لا تُخْسِرُوا الْمِيزانَ ﴿۹﴾

و سنجش [حقوق دیگران‌] را به عدالت برآورد کنید و در سنجش زیان مرسانید.
سوره رحمان (55) آیه 9
صفحه

531

سوره

رحمان (55)

آیه

9

وَ الْأَرْضَ وَضَعَها لِلْأَنامِ ﴿۱۰﴾

زمین را برای [زندگی‌] آدمیان مقرّر داشت،
سوره رحمان (55) آیه 10
صفحه

531

سوره

رحمان (55)

آیه

10

فِيها فاكِهَةٌ وَ النَّخْلُ ذاتُ الْأَكْمامِ ﴿۱۱﴾

که در آن [هرگونه‌] میوه و درختان خرما [با شکوفه‌های‌] پوشش دار(1) است.
سوره رحمان (55) آیه 11
صفحه

531

سوره

رحمان (55)

آیه

11

1

اکمام: جمع کمّ: غلاف.

وَ الْحَبُّ ذُو الْعَصْفِ وَ الرَّيْحانُ ﴿۱۲﴾

و [نیز‌] حبوباتِ برگدار و گیاهانِ خوشبو؛
سوره رحمان (55) آیه 12
صفحه

531

سوره

رحمان (55)

آیه

12

فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ ﴿۱۳﴾

پس کدام یک از مظاهر قدرتِ(1) ‌صاحب‌اختیارتان را انکار می‌کنید؟!
سوره رحمان (55) آیه 13
صفحه

531

سوره

رحمان (55)

آیه

13

1

آلاء: جمع اِلْی بر وزن اِسم. سعدی علیه الرّحمه، مضمون این آیه را به زیبایی سروده است : چشمی که تو را بیند و در قدرت بی‌چون مدهوش نماند نتوان گفت که بیناست.

خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ صَلْصالٍ كَالْفَخَّارِ ﴿۱۴﴾

انسان را از گِلی همچون سفال آفرید،
سوره رحمان (55) آیه 14
صفحه

531

سوره

رحمان (55)

آیه

14

وَ خَلَقَ الْجَانَّ مِنْ مارِجٍ مِنْ نارٍ ﴿۱۵﴾

و جن(1) را از شعله‌ای از آتش؛
سوره رحمان (55) آیه 15
صفحه

531

سوره

رحمان (55)

آیه

15

1

جان و جن هر دو به یک معنی است.

فَبِأَيِّ آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ ﴿۱۶﴾

پس کدام یک از مظاهر قدرتِ ‌صاحب‌اختیارتان را انکار می‌کنید؟!
سوره رحمان (55) آیه 16
صفحه

531

سوره

رحمان (55)

آیه

16

رَبُّ الْمَشْرِقَيْنِ وَ رَبُّ الْمَغْرِبَيْنِ ﴿۱۷﴾

[اوست‌] ‌صاحب‌اختیار مشرقها و مغربها(1)؛
سوره رحمان (55) آیه 17
صفحه

532

سوره

رحمان (55)

آیه

17

1

در کلام عرب گاهی جمع را تثنیه می‌آورند و مثنّی به طور کلی گاهی بر جمع نیز دلالت دارد. دو کلمه مطرح شده در این آیه، در آیات دیگر قرآن هم به صورت مشارق و مغارب آمده است؛ مثل آیات 137 اعراف(7) ، 5 صافات(37) و 40 معارج(70)؛ کلمه «مثنی» در آیه 46 سبأ(34) از همین مقوله است.