انتخاب سریع آیه

بر اساس
نام سوره
شماره آیه

سوره عنکبوت (29) - عنکبوت

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ

به نام خدای گسترده‌مهر [و‌‌] جاودان‌مهر
صفحه

-

سوره

عنکبوت (29)

آیه

-

الم ﴿۱﴾

الف، لام، میم.
سوره عنکبوت (29) آیه 1
صفحه

396

سوره

عنکبوت (29)

آیه

1

أَ حَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لا يُفْتَنُونَ ﴿۲﴾

آیا مردم پنداشته‌اند که به [صِرف‌] ابراز ایمان، رها می‌شوند و مورد آزمایش قرار نخواهند گرفت(1)؟
سوره عنکبوت (29) آیه 2
صفحه

396

سوره

عنکبوت (29)

آیه

2

1

به آیات 155 و 214 بقره(2) ، 142 ، 179 و 186 آل‌عمران(3) ، 16 توبه(9) و 31 محمّد(47) توجّه فرمایید.

وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكاذِبِينَ ﴿۳﴾

پیشینیانشان را هم آزمودیم، و قطعاً خدا راستگویان و دروغ‌پردازان را می‌شناسد.
سوره عنکبوت (29) آیه 3
صفحه

396

سوره

عنکبوت (29)

آیه

3

أَمْ حَسِبَ الَّذِينَ يَعْمَلُونَ السَّيِّئاتِ أَنْ يَسْبِقُونا ساءَ ما يَحْكُمُونَ ﴿۴﴾

مگر کسانی که مرتکب اعمال ناشایسته می‌شوند، پنداشته‌اند که از حوزه قدرت ما جَسته‌اند؟ [به راستی‌] داوری بدی می‌کنند(1)!
سوره عنکبوت (29) آیه 4
صفحه

396

سوره

عنکبوت (29)

آیه

4

1

به آیات 178 آل‌عمران(3) ، 59 انفال(8) و 55 و 56 مؤمنون(23) توجّه فرمایید.

مَنْ كانَ يَرْجُوا لِقاءَ اللَّهِ فَإِنَّ أَجَلَ اللَّهِ لَآتٍ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ﴿۵﴾

هر کس امید لقای خدا را دارد، اجلِ [مقرّر از جانب‌] خدا آمدنی است؛ و او شنوا و داناست(1).
سوره عنکبوت (29) آیه 5
صفحه

396

سوره

عنکبوت (29)

آیه

5

1

این آیه را با نیمه دوّم آیه 110 کهف(18) مقایسه و نتیجه‌گیری فرمایید.

وَ مَنْ جاهَدَ فَإِنَّما يُجاهِدُ لِنَفْسِهِ إِنَّ اللَّهَ لَغَنِيٌّ عَنِ الْعالَمِينَ ﴿۶﴾

و هر کس [در راه خدا‌] تلاش کند به سود خویش کرده است؛ زیرا خدا از جهانیان بی‌نیاز است(1).
سوره عنکبوت (29) آیه 6
صفحه

396

سوره

عنکبوت (29)

آیه

6

1

‌ بی‌نیاز بودن خدا از عالمیان در آیه 97 آل‌عمران(3) نیز آمده است.

وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَنُكَفِّرَنَّ عَنْهُمْ سَيِّئاتِهِمْ وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَحْسَنَ الَّذِي كانُوا يَعْمَلُونَ ﴿۷﴾

قطعاً بدیهای مؤمنانِ نیک‌رفتار را می‌زداییم(1) و به قیاس بهترین اعمالشان آنان را پاداش می‌دهیم.
سوره عنکبوت (29) آیه 7
صفحه

397

سوره

عنکبوت (29)

آیه

7

1

کفر، نادیده گرفتن و پوشاندن حق و تکفیر پوشاندن بدی‌‌ها و زدودن آثار سوء آنها از روح و روان کسانی است که معاصی را ترک و به دنبال ایمان و عمل صالح می‌روند. در دعا می‌گوییم: «ربنا اغفر لنا ذنوبنا و کفر عنا سیئاتِنا...» در این رابطه حتی معاصی کبیره نیز به موجب آیه 35 زمر(39) زدوده خواهد شد.

وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ حُسْناً وَ إِنْ جاهَداكَ لِتُشْرِكَ بِي ما لَيْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ فَلا تُطِعْهُما إِلَيَّ مَرْجِعُكُمْ فَأُنَبِّئُكُمْ بِما كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ ﴿۸﴾

انسان را به نیکویی در مورد پدر و مادرش(1) سفارش کردیم؛ و[لی‌] اگر اصرار کنند که ناآگاهانه افرادی را [در توان و تدبیر‌] با من شریک تلقّی کنی [و به جای من، از آنان پروا داشته باشی‌]، اطاعتشان مکن؛ بازگشت شما به پیشگاه من است و شما را به آنچه می‌کردید آگاه می‌سازم.
سوره عنکبوت (29) آیه 8
صفحه

397

سوره

عنکبوت (29)

آیه

8

1

کلمه «والدیه» در اصل «والدینه» بوده که «نون» آن به علت مضاف بودن حذف شده است. همین کلمه در آیات 14 مریم(19) ، 14 لقمان(31) و 15 و 17 احقاف(46) نیز از همین مقوله است.

وَ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَنُدْخِلَنَّهُمْ فِي الصَّالِحِينَ ﴿۹﴾

و قطعاً مؤمنانِ نیک‌رفتار را در زمره شایستگان درآوریم(1).
سوره عنکبوت (29) آیه 9
صفحه

397

سوره

عنکبوت (29)

آیه

9

1

مفهوم آیه به بیان دیگر در آیه 69 نساء(4) آمده است.

وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَقُولُ آمَنَّا بِاللَّهِ فَإِذا أُوذِيَ فِي اللَّهِ جَعَلَ فِتْنَةَ النَّاسِ كَعَذابِ اللَّهِ وَ لَئِنْ جاءَ نَصْرٌ مِنْ رَبِّكَ لَيَقُولُنَّ إِنَّا كُنَّا مَعَكُمْ أَ وَ لَيْسَ اللَّهُ بِأَعْلَمَ بِما فِي صُدُورِ الْعالَمِينَ ﴿۱۰﴾

بعضی از مردم می‌گویند: به خدا ایمان داریم، ولی چون در راه خدا مورد آزار قرار گیرند(1)، آزار مردم را همچون مجازات خدا تلقّی می‌کنند [و از ادامه راه خدا دست می‌کشند(2)‌]؛ و اگر از جانب ‌صاحب‌اختیارت نصرتی [برای شما‌] پیش آید، قطعاً می‌گویند: ما هم در کنار شما بودیم؛ مگر خدا به راز دلهای جهانیان داناتر نیست(3)؟
سوره عنکبوت (29) آیه 10
صفحه

397

سوره

عنکبوت (29)

آیه

10

1

بحث این آیه مربوط به همان فتنه است که در آیات 191 و 193 بقره(2) آمده است. برای روشن شدن موضوع به زیرنویس آیات مذکور مراجعه فرمایید.

2

مفهوم این قسمت از آیه به بیان دیگر در آیه 11 حج(22) آمده است.

3

مفهوم نیمه دوّم آیه به بیان دیگر در آیه 141 نساء(4) آمده است.