أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيباً مِنَ الْكِتابِ يُدْعَوْنَ إِلى كِتابِ اللَّهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ يَتَوَلَّى فَرِيقٌ مِنْهُمْ وَ هُمْ مُعْرِضُونَ ﴿۲۳﴾
آیا توجّه نکردی به کسانی که اطلاع محدودی از کتاب [تورات] یافتهاند(1)، چون به کتاب [خدا] فراخوانده میشوند تا میانشان داوری کند، گروهی از آنان در حال اعتراض روی برمیتابند.
سوره آلعمران (3) آیه 23
صفحه
53
سوره
آلعمران (3)
آیه
23
1
منظور از الذین اوتوا نصیبا من الکتاب همان «اهلکتاب» است و علت اینکه عبارت سادهتر الذین اوتوا الکتاب را به کار نبرده، برای نشان دادن آن است که تورات و انجیلی که در دست آنان است تحریفاتی در آن شده است.
ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلاَّ أَيَّاماً مَعْدُوداتٍ وَ غَرَّهُمْ فِي دِينِهِمْ ما كانُوا يَفْتَرُونَ ﴿۲۴﴾
اعراضشان از آن جهت است که گفتند: هرگز آتش [دوزخ] جز چند روزی(1) معین به ما نخواهد رسید و دروغهایی که میبافتند، آنان را در دینشان فریفت.
سوره آلعمران (3) آیه 24
صفحه
53
سوره
آلعمران (3)
آیه
24
1
منظورشان چهل روز است که معادل همین مدّت گوساله پرستی کردند.
فَكَيْفَ إِذا جَمَعْناهُمْ لِيَوْمٍ لا رَيْبَ فِيهِ وَ وُفِّيَتْ كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ ﴿۲۵﴾
آنگاه که برای روز تردیدناپذیر جمعشان میکنیم و [نتیجه] دستاوردهای هر کس به تمامی داده شود(1)، بیآنکه مورد هیچ ستمی قرار گیرند، [وضعشان] چگونه خواهد بود؟
سوره آلعمران (3) آیه 25
صفحه
53
سوره
آلعمران (3)
آیه
25
1
در این رابطه به دو آیه 40 و 41 نجم(53) توجّه فرمایید.
قُلِ اللَّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۲۶﴾
بگو: بارخدایا، ای مالک فرمانروایی، هر که را بخواهی، فرمانروایی بخشی و از هر که بخواهی، بازستانی، و هر که را بخواهی، اقتدار بخشی و هر که را بخواهی، ذلیل میکنی(1)؛ خوبیها همه به دست توست، که به راستی بر هر کار توانایی.
سوره آلعمران (3) آیه 26
صفحه
53
سوره
آلعمران (3)
آیه
26
1
به آیه 139 نساء(4) توجّه فرمایید.
تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهارِ وَ تُولِجُ النَّهارَ فِي اللَّيْلِ وَ تُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ تُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَ تَرْزُقُ مَنْ تَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ ﴿۲۷﴾
[با تغییر تدریجی فصول] شب را در روز میکشانی و روز را در شب و [موجود] زنده را از [ماده] بیجان پدید میآوری و [ماده] بیجان را از [موجود] زنده، [که تبادل دایمی مرگ و حیات به دست توست] و به هر که خواهی، بیدریغ روزی میبخشی.
سوره آلعمران (3) آیه 27
صفحه
53
سوره
آلعمران (3)
آیه
27
لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْءٍ إِلاَّ أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ ﴿۲۸﴾
افراد با ایمان نباید انکارورزان را به جای مؤمنان به دوستی انتخاب کنند(1)؛ و هر که چنین کند، هیچ رابطهای با خدا نخواهد داشت، مگر اینکه [بخواهید] به گونهای از [شرّ آسیب] آنها پرهیز و مدارا کنید(2)؛ خدا شما را از [نافرمانی] خود برحذر میدارد، که سرانجام در پیشگاه خداست.
سوره آلعمران (3) آیه 28
صفحه
53
سوره
آلعمران (3)
آیه
28
1
مفهوم آیه به بیان کاملتر در آیه 118 آلعمران(همین سوره) آمده است. منظور از کفار در آیه دشمنانی است که سر جنگ دارند. به آیات 8 و 9 ممتحنه(60) توجه فرمایید.
2
با آیه 106 نحل(16) مقایسه فرمایید.
قُلْ إِنْ تُخْفُوا ما فِي صُدُورِكُمْ أَوْ تُبْدُوهُ يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَ يَعْلَمُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۲۹﴾
بگو: اگر آنچه در سینههای شماست نهان دارید یا آشکار کنید، خدا بدان واقف است؛ و به هر چه در آسمانها و زمین است آگاهی دارد؛ و بر هر کاری تواناست.
سوره آلعمران (3) آیه 29
صفحه
53
سوره
آلعمران (3)
آیه
29