انتخاب آیه

بر اساس
نام سوره
شماره آیه

وَ قالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصارى عَلى شَيْ‏ءٍ وَ قالَتِ النَّصارى لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلى شَيْ‏ءٍ وَ هُمْ يَتْلُونَ الْكِتابَ كَذلِكَ قالَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ مِثْلَ قَوْلِهِمْ فَاللَّهُ يَحْكُمُ بَيْنَهُمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ فِيما كانُوا فِيهِ يَخْتَلِفُونَ ﴿۱۱۳﴾

یهودیان بر این دعویند که مسیحیان بر هیچ [آیین درستی‌] نیستند و مسیحیان نیز بر این دعوی که یهودیان، در حالی که [هر دو دسته‌] کتاب [آسمانی‌] را می‌خوانند [و باید از این تعصبات برکنار باشند‌]. مردم ناآگاه [دیگری‌] نیز همین سخن ایشان را گفتند [که تنها ما هدایت‌شده هستیم!‌]، و[لی‌] خدا روز رستاخیز در موارد اختلافشان میان آنان داوری خواهد کرد.
سوره بقره (2) آیه 113
صفحه

18

سوره

بقره (2)

آیه

113

وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَ سَعى فِي خَرابِها أُولئِكَ ما كانَ لَهُمْ أَنْ يَدْخُلُوها إِلاَّ خائِفِينَ لَهُمْ فِي الدُّنْيا خِزْيٌ وَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ عَذابٌ عَظِيمٌ ﴿۱۱۴﴾

کیست ستمکارتر از آنکه نگذارد نام خدا [به یکتایی‌] در مساجد او یاد شود(1) و اهتمام در ویرانی آنها کند؟ این گروه را نسزد که به مساجد درآیند، مگر هراسان؛ آنان در دنیا رسوایی و در آخرت نیز مجازاتی بزرگ خواهند داشت.
سوره بقره (2) آیه 114
صفحه

18

سوره

بقره (2)

آیه

114

1

برای توجیه افزوده، به آیه 18 جن(72) توجه فرمایید.

وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَيْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ واسِعٌ عَلِيمٌ ﴿۱۱۵﴾

مشرق و مغرب [و همه جهات‌] متعلّق به خداست، پس به هر طرف رو کنید، همان سو، سوی خداست؛ بی‌گمان خدا گسترده وجودی(1) داناست.
سوره بقره (2) آیه 115
صفحه

18

سوره

بقره (2)

آیه

115

1

کلمه «واسع» هشت مرتبه در قرآن آمده است. در اینجا استثنائاً و بر خلاف موارد دیگر، صفت ذات خداست نه صفت فعل.

وَ قالُوا اتَّخَذَ اللَّهُ وَلَداً سُبْحانَهُ بَلْ لَهُ ما فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ كُلٌّ لَهُ قانِتُونَ ﴿۱۱۶﴾

[یهودیان و مسیحیان‌] گفتند: خدا فرزندی برگزیده است(1)، او منزّه [از این نسبتها‌] است؛ هر چه [و هر که(2)‌] در آسمانها و زمین است متعلّق به اوست و همه فرمانبردار او هستند(3).
سوره بقره (2) آیه 116
صفحه

18

سوره

بقره (2)

آیه

116

1

با آیه 30 توبه(9) مقایسه فرمایید.

2

برای توجیه افزوده، به آیه 26 روم(30) توجه فرمایید.

3

منظور این است که همه کاینات از قوانین وضع شده خدا تبعیت کامل دارند. به آیه 18 حج(22) هم توجه فرمایید.

بَدِيعُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ إِذا قَضى أَمْراً فَإِنَّما يَقُولُ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ ﴿۱۱۷﴾

پدیدآورنده آسمانها و زمین است؛ و چون امری را مقرّر دارد، کافی است به آن بگوید: باش، و می‌شود.
سوره بقره (2) آیه 117
صفحه

18

سوره

بقره (2)

آیه

117

وَ قالَ الَّذِينَ لا يَعْلَمُونَ لَوْ لا يُكَلِّمُنَا اللَّهُ أَوْ تَأْتِينا آيَةٌ كَذلِكَ قالَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ مِثْلَ قَوْلِهِمْ تَشابَهَتْ قُلُوبُهُمْ قَدْ بَيَّنَّا الْآياتِ لِقَوْمٍ يُوقِنُونَ ﴿۱۱۸﴾

افراد نادان اعتراض داشتند که: چرا خدا با ما سخن نمی‌گوید یا نشانه‌ای برای ما نمی‌آید(1)؟ پیشینیان آنها نیز همین نظر را داشتند؛ دلها [و افکار‌]شان یکی است؛ ما آیات خود را برای اهل یقین به روشنی بیان کرده‌ایم.
سوره بقره (2) آیه 118
صفحه

18

سوره

بقره (2)

آیه

118

1

مفهوم آیه به بیان دیگر در آیه 21 فرقان(25) آمده است.

إِنَّا أَرْسَلْناكَ بِالْحَقِّ بَشِيراً وَ نَذِيراً وَ لا تُسْئَلُ عَنْ أَصْحابِ الْجَحِيمِ ﴿۱۱۹﴾

ما تو را به حق بشارت‌‌دهنده و هشداردهنده فرستادیم، و تو مسؤول [گمراهی‌] دوزخیان نخواهی بود(1).
سوره بقره (2) آیه 119
صفحه

18

سوره

بقره (2)

آیه

119

1

نیمه دوّم آیه اشاره به موضوع آیه 6 بقره(2) است؛ به زیرنویس آن آیه هم توجه فرمایید.