وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ ﴿۷﴾
و آنگاه که نفوس [خلق با همسان خود] قرین گردند(1)،586
تکویر (81)
7
به آیات 22 صافات(37) و 7-11 واقعه(56) توجّه فرمایید.
وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ ﴿۸﴾
و آنگاه که از دختربچه زنده به گورشده میپرسند:586
تکویر (81)
8
بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ ﴿۹﴾
به کدام گناه کشته شده است؟586
تکویر (81)
9
وَ إِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ ﴿۱۰﴾
و آنگاه که کارنامهها گشوده شود(1)586
تکویر (81)
10
به آیه 14 اسراء(17) توجّه فرمایید.
وَ إِذَا السَّماءُ كُشِطَتْ ﴿۱۱﴾
و [نظم] آسمان برکنده شود،586
تکویر (81)
11
وَ إِذَا الْجَحِيمُ سُعِّرَتْ ﴿۱۲﴾
و دوزخ برافروخته گردد،586
تکویر (81)
12
وَ إِذَا الْجَنَّةُ أُزْلِفَتْ ﴿۱۳﴾
و بهشت در دسترس [پرواپیشگان] قرار داده شود(1)،586
تکویر (81)
13
برای توجیه افزوده، به آیات 90 شعراء(26) و 31 ق(50) توجّه فرمایید.
عَلِمَتْ نَفْسٌ ما أَحْضَرَتْ ﴿۱۴﴾
هر کس آگاه میگردد که چه [توشهای] فراهم کرده است(1).586
تکویر (81)
14
مفهوم آیه به بیان روشنتر در نیمه اوّل آیه 30 آلعمران(3) آمده است؛ برای توضیح بیشتر به آیات 7 و 8 زلزله(99) توجّه فرمایید.
فَلا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ ﴿۱۵﴾
سوگند(1) به ستارگان بازگردنده(2)،586
تکویر (81)
15
در ظاهر، نفی سوگند است ولی در واقع، سوگند قطعی است؛ به دلیل تصریح به جواب سوگند که در چهار آیه بعد آمده است؛ برای توضیح بیشتر به زیرنویسهای آیات 75 واقعه(56) و 1 بلد(90) توجّه فرمایید.
خنّس: جمع خانس از مصدر خنوس: بازگشتن پس از پنهان شدن.
الْجَوارِ الْكُنَّسِ ﴿۱۶﴾
که به گردش درآیند(1) و رخ پنهان کنند(2)،586
تکویر (81)
16
جوار: در اصل جواری جمع جاریه: رونده.
کنّس: جمع کانس: از مصدر کنوس: داخل پناه شدن.