ثُمَّ عَبَسَ وَ بَسَرَ ﴿۲۲﴾
ترجمه این آیه، در آیه قبل ادغام شده است.576
مدثر (74)
22
ثُمَّ أَدْبَرَ وَ اسْتَكْبَرَ ﴿۲۳﴾
سپس اعراض و گردنکشی کرد و گفت: این [قرآن] جز جادویی نقلشده [از پیشینیان] و جز کلام بشر نیست.576
مدثر (74)
23
فَقالَ إِنْ هذا إِلاَّ سِحْرٌ يُؤْثَرُ ﴿۲۴﴾
ترجمه این آیه، در آیه قبل ادغام شده است.576
مدثر (74)
24
إِنْ هذا إِلاَّ قَوْلُ الْبَشَرِ ﴿۲۵﴾
ترجمه این آیه، در آیه قبل ادغام شده است.576
مدثر (74)
25
سَأُصْلِيهِ سَقَرَ ﴿۲۶﴾
به زودی او را به دوزخ درآورم.576
مدثر (74)
26
وَ ما أَدْراكَ ما سَقَرُ ﴿۲۷﴾
خبر نداری دوزخ چگونه است.576
مدثر (74)
27
لا تُبْقِي وَ لا تَذَرُ ﴿۲۸﴾
[آتشی است که] نه باقی میگذارد و نه رها میسازد(1)؛576
مدثر (74)
28
به آیات 74 طه(20) و 12 و 13 اعلی(87) توجّه فرمایید.
لَوَّاحَةٌ لِلْبَشَرِ ﴿۲۹﴾
تغییردهنده پوست بدن است؛576
مدثر (74)
29
عَلَيْها تِسْعَةَ عَشَرَ ﴿۳۰﴾
بَر آن نوزده [مأمور] قرار دارد(1).576
مدثر (74)
30
طرفداران رشاد خلیفه که کد 19 را در آمار ریاضی قرآن کشف کرد، عقیده دارند این آیه اشاره به عدد 19 در این رابطه دارد و آیه قبلی لواحة للبشر را چنین معنی میکنند: «روشنکننده برای بشر» که اشاره به آیات قرآن است. و استدلال میکنند که: «کلمه بشر 37 بار در قرآن آمده و همه جا به معنی انسان است از جمله در انتهای آیات 25 و 31 مدثر(همین سوره). و بخشی از آیه 31 این سوره که میفرماید: تا اهلکتاب یقین کنند و بر ایمان مؤمنان افزوده شود، مؤید همان نظریه است. و نیز در بخش دیگر که میفرماید از تعداد سپاهیان خدا هیچ کس آگاه نیست، مؤید اینست که منظور از عدد 19، نگهبانان دوزخ نمیباشد». واللّه اعلم.
وَ ما جَعَلْنا أَصْحابَ النَّارِ إِلاَّ مَلائِكَةً وَ ما جَعَلْنا عِدَّتَهُمْ إِلاَّ فِتْنَةً لِلَّذِينَ كَفَرُوا لِيَسْتَيْقِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ وَ يَزْدادَ الَّذِينَ آمَنُوا إِيماناً وَ لا يَرْتابَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ لِيَقُولَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ وَ الْكافِرُونَ ما ذا أَرادَ اللَّهُ بِهذا مَثَلاً كَذلِكَ يُضِلُّ اللَّهُ مَنْ يَشاءُ وَ يَهْدِي مَنْ يَشاءُ وَ ما يَعْلَمُ جُنُودَ رَبِّكَ إِلاَّ هُوَ وَ ما هِيَ إِلاَّ ذِكْرى لِلْبَشَرِ ﴿۳۱﴾
آن مأموران را از فرشتگان قرار دادیم و تعدادشان را به منظور آزمایش انکارورزان معین کردیم تا اهلکتاب مطمئن شوند و بر ایمان مؤمنان نیز افزوده شود و اهلکتاب و مؤمنان [در آن] تردید نکنند، و نیز بیماردلان و انکارورزان [به طعنه] اظهار نظر کنند که: خدا از این توصیف چه منظوری داشت؟ خدا این گونه هر که را بخواهد، گمراه میکند و هر که را بخواهد، هدایت میکند(1)؛ و از [چگونگی] سپاهیان صاحباختیارت هیچ کس جز خودش آگاه نیست؛ و این [آیات] جز تذکاری برای بشر نیست.576
مدثر (74)
31
در مورد گمراهی و هدایت توسّط خدا، به هر دو زیرنویس آیه 4 ابراهیم(14) مراجعه فرمایید.