فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى ﴿۹﴾
در حدّ فاصله دو کمان(1) یا کمتر؛526
نجم (53)
9
در جزیره العربِ قدیم ابزار اندازهگیری برای فواصل کم، نیزه، کمان، ذراع و وجب بوده است.
فَأَوْحى إِلى عَبْدِهِ ما أَوْحى ﴿۱۰﴾
آنگاه خدا [توسّط آن فرشته] آنچه میبایست به بنده [خاصّ] خود وحی کرد.526
نجم (53)
10
ما كَذَبَ الْفُؤادُ ما رَأى ﴿۱۱﴾
دل [پیامبر] آنچه دید، به خطا نرفت.526
نجم (53)
11
أَ فَتُمارُونَهُ عَلى ما يَرى ﴿۱۲﴾
آیا با او درباره آنچه میبیند جدال میکنید؟526
نجم (53)
12
وَ لَقَدْ رَآهُ نَزْلَةً أُخْرى ﴿۱۳﴾
یک بار دیگر هم آن فرشته را [به صورت کامل] مشاهده کرده بود،526
نجم (53)
13
عِنْدَ سِدْرَةِ الْمُنْتَهى ﴿۱۴﴾
در کنارِ [درخت] «سدرة المنتهی»(1)؛526
نجم (53)
14
چگونگی آن به درستی روشن نیست و در قرآن توضیح بیشتری در این مورد نیامده است؛ مفسّران هم توضیحی روشن و قطعی در مورد آن ندادهاند؛ به احتمال زیاد در رابطه با درختی است که در آیه 35 نور(24) به آن اشاره شده است. به آیه 7 آلعمران(3) و زیرنویس آن توجّه فرمایید.
عِنْدَها جَنَّةُ الْمَأْوى ﴿۱۵﴾
که آرامشگاه بهشت همان جاست.526
نجم (53)
15
إِذْ يَغْشَى السِّدْرَةَ ما يَغْشى ﴿۱۶﴾
آنگاه که هالهای آن درخت را پوشانده بود،526
نجم (53)
16
ما زاغَ الْبَصَرُ وَ ما طَغى ﴿۱۷﴾
چشم [دلِ پیامبر(1)] منحرف نشد و [از حدّ] تجاوز نکرد(2)،526
نجم (53)
17
برای توجیه افزوده، به ارتباط این آیه با آیات 11 و 13 نجم(همین سوره) توجّه فرمایید.
علاّمه طباطبایی توضیح داده است که «زیغ بصر» به این معنی است که چشم آدمی چیزی را به غیر آن صورتی که هست ببیند، و «طغیان بصر» به این معنی است که چیزی را ببیند که حقیقتی ندارد.
لَقَدْ رَأى مِنْ آياتِ رَبِّهِ الْكُبْرى ﴿۱۸﴾
تحقیقاً پارهای از بزرگترین آیات و نشانههای صاحباختیارش را [در آنجا] مشاهده کرد(1).526
نجم (53)
18
به آیه 1 اسراء(17) توجّه فرمایید.