انتخاب سریع آیه

بر اساس
نام سوره
شماره آیه

إِنَّما وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاةَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ هُمْ راكِعُونَ ﴿۵۵﴾

کارساز شما تنها خدا است(1) و [دوستان و همراهان شما] رسول خدا و مؤمنانی هستند که نماز برپا می‌دارند و با خضوع و فروتنی انفاق می‌کنند(2).
سوره مائده (5) آیه 55
صفحه

117

سوره

مائده (5)

آیه

55

1

"در قرآن واژه «وَلِیّ و مَولی» در رابطه دو طرفه مابین مَولی و عبد، در مورد خدا و مؤمنان با عبارتهای « اللّهُ وَلِیُّ الَّذِینَ آمَنُوا - َ اللَّهُ وَلِیُّ المُؤمِنِین - اللَّهُ وَلِیُّ المُتَّقِین - أَولِیاءَ اللَّه » بکار رفته است. همچنین در روابط انسانی مابین مؤمنان، غیرمؤمنان و شیطان، عبارتهای « مَوالی - أَولِیاء - أَولِیاءَ الشَّیطان» آمده است. | معنای «وَلِیّ و مَولی» در مورد خدا «کارساز» و در مورد انسانها «دوست، یاور، همراه و خویشاوند» است. | انحصار ولایت خدایی الله، با کلمات مُفرد «وَلِیّ و مَولی»، در آیات 257 بقره(2)، 68 آل‌عمران(3)، 45 نساء(4)، 196 اعراف(7)، 40 انفال(8)، 30 و 62 یونس(10)، 44 کهف(18)، 78 حج(22)، 11 محمد(47) ؛ | و نفی ولایت خدایی از دیگران (مِن دونِ الله) در آیات 173 نساء(4) ، 51 و 70 انعام(6)، 74 و 116 توبه(9)، 102 کهف(18) ، 22 عنکبوت(29)، 3 زمر(39) و آیات 6 ، 8 ، 9 و 31 شوری(42) آمده است. | همچنین در مورد خویشاوندان و وارثان، کلمات «مَوالِی و أَولَی بـِ » در آیات 33 نساء(4)، 75 انفال(8)، 5 مریم(19) و 5 احزاب(33)؛ و ولایت به معنای دوستی، پیوند، همراهی و پشتیبانی اصناف مردمانِ مؤمن و غیرمؤمن، با کلمات «اولِیاء و مَوالِی» غالباً بصورت جمع، در آیات 28 آ‌ل‌عمران(3)، 139 و 144 نساء(4)، 51 و 57 مائده(5)، 72 و 73 انفال(8)، 71 توبه(9) و 19 جاثیه(45)؛ و رابطه شیطان و پیروانش با کلمات «وَلِیّ و أَولِیاء الشَّیطان» در آیات 175 آ‌ل‌عمران(3)، 76 نساء(4) و 63 نحل(16) ذکر شده است.

2

در آیات 262-264 بقره(2) می‌فرماید انفاق‌‌های خود را با منّت و آزار، تباه نکنید؛ بدیهی است وقتی انفاق با فروتنی انجام گیرد جایی برای منّت و آزار باقی نمی‌ماند. در بخش انتهایی آیه 54 توبه(9)، در مورد انفاقِ دورویان، عکس این توصیف آمده است: «وَ لا یُنفِقُونَ إِلاَّ وَ هُم کارِهُون»."

وَ مَنْ يَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذِينَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ ﴿۵۶﴾

و هر که خدا را به کارسازی و رسولش و مؤمنان را به دوستی و همراهی برگزیند، [از گروه خداست و‌] به راستی گروه خدا پیروز است.
سوره مائده (5) آیه 56
صفحه

117

سوره

مائده (5)

آیه

56

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الَّذِينَ اتَّخَذُوا دِينَكُمْ هُزُواً وَ لَعِباً مِنَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ الْكُفَّارَ أَوْلِياءَ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ﴿۵۷﴾

ای ایمان‌آوردگان، کسانی از اهل‌کتاب پیش از خودتان را که دین شما را به استهزاء و بازیچه گرفتند، و نیز کفرورزان را به دوستی [خود‌] انتخاب مکنید؛ و اگر ایمان دارید در برابر خدا پروا کنید.
سوره مائده (5) آیه 57
صفحه

117

سوره

مائده (5)

آیه

57

وَ إِذا نادَيْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ اتَّخَذُوها هُزُواً وَ لَعِباً ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَعْقِلُونَ ﴿۵۸﴾

و چون به نماز فرا می‌خوانید، آن را به استهزاء و بازیچه گیرند؛ زیرا گروهی بی‌خرد هستند.
سوره مائده (5) آیه 58
صفحه

118

سوره

مائده (5)

آیه

58

قُلْ يا أَهْلَ الْكِتابِ هَلْ تَنْقِمُونَ مِنَّا إِلاَّ أَنْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْنا وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلُ وَ أَنَّ أَكْثَرَكُمْ فاسِقُونَ ﴿۵۹﴾

بگو: ای اهل‌کتاب، آیا جز [برای‌] این بر ما عیب می‌گیرید که به خدا و کتابهایی که بر ما و قبل از آن نازل شده است، ایمان داریم و [جز برای‌] اینکه بیشتر شما منحرفید.
سوره مائده (5) آیه 59
صفحه

118

سوره

مائده (5)

آیه

59

قُلْ هَلْ أُنَبِّئُكُمْ بِشَرٍّ مِنْ ذلِكَ مَثُوبَةً عِنْدَ اللَّهِ مَنْ لَعَنَهُ اللَّهُ وَ غَضِبَ عَلَيْهِ وَ جَعَلَ مِنْهُمُ الْقِرَدَةَ وَ الْخَنازِيرَ وَ عَبَدَ الطَّاغُوتَ أُولئِكَ شَرٌّ مَكاناً وَ أَضَلُّ عَنْ سَواءِ السَّبِيلِ ﴿۶۰﴾

بگو: آیا شما را به [اعمالی که‌] از نظر جزا نزد خدا بدتر از این [خورده‌گیری بی‌موردتان‌] است، آگاه سازم؟ [اعمال‌] آنان که خدا نفرینشان کرده و بر آنان خشم گرفته است و برخی از آنان را [به حالت‌] بوزینه و خوک(1) گردانید و نیز کسانی که [به جای خدا‌] طاغوتها [و امرای خودکامه‌] را بندگی کردند؛ آنان در جایگاهی بدترند و از راه درست گم‌گشته‌تر.
سوره مائده (5) آیه 60
صفحه

118

سوره

مائده (5)

آیه

60

1

قرده: جمع قِرد و خنازیر: جمع خنزیر.

وَ إِذا جاؤُكُمْ قالُوا آمَنَّا وَ قَدْ دَخَلُوا بِالْكُفْرِ وَ هُمْ قَدْ خَرَجُوا بِهِ وَ اللَّهُ أَعْلَمُ بِما كانُوا يَكْتُمُونَ ﴿۶۱﴾

چون نزد شما آیند، اظهار ایمان کنند و حال آنکه با همان انکار که آمدند، بازگشتند؛ و خدا از آنچه پنهان می‌داشتند آگاه‌تر است.
سوره مائده (5) آیه 61
صفحه

118

سوره

مائده (5)

آیه

61

وَ تَرى كَثِيراً مِنْهُمْ يُسارِعُونَ فِي الْإِثْمِ وَ الْعُدْوانِ وَ أَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ ﴿۶۲﴾

بسیاری از آنان را می‌بینی که در گناه و تجاوز و حرامخواری می‌شتابند؛ به راستی رفتار زشتی دارند.
سوره مائده (5) آیه 62
صفحه

118

سوره

مائده (5)

آیه

62

لَوْ لا يَنْهاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَ الْأَحْبارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَ أَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ ما كانُوا يَصْنَعُونَ ﴿۶۳﴾

چرا الهیون و علمای مذهبی، آنان را از گفتار گنه‌آلود و حرامخواریشان بازنمی‌دارند؟ به راستی رفتار زشتی دارند.
سوره مائده (5) آیه 63
صفحه

118

سوره

مائده (5)

آیه

63

وَ قالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ يَداهُ مَبْسُوطَتانِ يُنْفِقُ كَيْفَ يَشاءُ وَ لَيَزِيدَنَّ كَثِيراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَيْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْياناً وَ كُفْراً وَ أَلْقَيْنا بَيْنَهُمُ الْعَداوَةَ وَ الْبَغْضاءَ إِلى يَوْمِ الْقِيامَةِ كُلَّما أَوْقَدُوا ناراً لِلْحَرْبِ أَطْفَأَهَا اللَّهُ وَ يَسْعَوْنَ فِي الْأَرْضِ فَساداً وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الْمُفْسِدِينَ ﴿۶۴﴾

یهودیان گفتند: دست خدا بسته است(1)! دستهاشان بسته باد که به خاطر این گفتار مورد نفرین قرار گرفتند؛ دو دست(2) [توانای‌] او گشوده است(3)، آن گونه که بخواهد [بی‌دریغ‌] می‌بخشد. آیاتی که از جانب ‌صاحب‌اختیارت بر تو نازل شده است، بر طغیان و انکار بسیاری از آنان می‌افزاید؛ و [به کیفر آن‌] تا روز رستاخیز میانشان دشمنی و کینه ایجاد کردیم؛ هر گاه که آتشی برای جنگ افروختند، خدا آن را فرونشاند. پیوسته در زمین به تبهکاری می‌کوشند؛ و خدا تبهکاران را دوست ندارد.
سوره مائده (5) آیه 64
صفحه

118

سوره

مائده (5)

آیه

64

1

اشاره نیش دار یهودیان به موضوع آیات 11 حدید(57) و 17 تغابن(64) است؛ و نیز در همین مضمون می‌گفتند خدا نیازمند است و ما‌‌ بی‌نیاز هستیم؛ به آیه 181 آل‌عمران(3) توجّه فرمایید.

2

واژه «یدا» در آیه، در اصل «یدان» بوده که «نون» تثنیه طبق قاعده، در اثر اضافه شدن به ضمیر «ه» حذف شده است. این واژه در آیات 57 کهف(18) و 40 نبأ(78) و نیز واژه «یداک» در آیه 10 حج(22) از همین مقوله است.

3

بسته بودن دست کنایه از بخل و باز بودن آن کنایه از بخشندگی است؛ به آیه 29 اسراء(17) توجه فرمایید.