فَلَمَّا أَسْلَما وَ تَلَّهُ لِلْجَبِينِ ﴿۱۰۳﴾
هنگامی که هر دو تن دردادند و [ابراهیم] او را بر گونهاش به خاک نهاد؛450
صافات (37)
103
وَ نادَيْناهُ أَنْ يا إِبْراهِيمُ ﴿۱۰۴﴾
او را ندا دادیم که: ای ابراهیم(1)،450
صافات (37)
104
یهودیان عقیده دارند فرزند ابراهیم که در این آیات مورد بحث میباشد، اسحاق است نه اسماعیل؛ ولی به شهادت آیه 71 هود(11) ابراهیم میدانسته که اسحاق بزرگ میشود و صاحب فرزندی به نام یعقوب خواهد شد. بنابراین نمیتواند در این آیات که موضوع ذبح فرزند مطرح است، مورد نظر باشد. علاوه بر آن در آیه 101 صافات(همین سوره) بشارت فرزند بدون ذکر نام به ابراهیم داده میشود، و در آیات بعدش (102-111) ماجرای بزرگ شدن او و رؤیای ابراهیم و آزمون ذبح فرزند و ارسال گوسفند شرح داده شده؛ بعد در آیه 112 بشارت فرزند دیگری با ذکر نام اسحاق بیان شده است (از همسر اول) بنابراین فرزند اول مورد اشاره در آیه 101 و حوادث آزمون ذبح، ناگزیر مربوط به اسماعیل است نه اسحاق.
قَدْ صَدَّقْتَ الرُّؤْيا إِنَّا كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ﴿۱۰۵﴾
رؤیای [خویش] را تصدیق کردی؛ نیکوکاران را این گونه پاداش میدهیم.450
صافات (37)
105
إِنَّ هذا لَهُوَ الْبَلاءُ الْمُبِينُ ﴿۱۰۶﴾
مسلّماً این همان آزمون روشن [از مقام تسلیم و رضای تو] بود(1).450
صافات (37)
106
این مورد یکی از چند مورد آزمایش ابراهیم (ع) بود که در آیه 124 بقره(2) به آن اشاره شده است.
وَ فَدَيْناهُ بِذِبْحٍ عَظِيمٍ ﴿۱۰۷﴾
و ذبح [گوسفند] فربهی را فدیه [فرزند] او قرار دادیم.450
صافات (37)
107
وَ تَرَكْنا عَلَيْهِ فِي الْآخِرِينَ ﴿۱۰۸﴾
و برای او [نکونامی] در میان آیندگان باقی گذاشتیم(1).450
صافات (37)
108
اجابت دعای ابراهیم (ع ) در آیه 84 شعراء(26) است: «وَاجعَل لِی لِسانَ صِدقٍ فِی الآخِرِینَ».
سَلامٌ عَلى إِبْراهِيمَ ﴿۱۰۹﴾
سلام بر ابراهیم.450
صافات (37)
109
كَذلِكَ نَجْزِي الْمُحْسِنِينَ ﴿۱۱۰﴾
نیکوکاران را این گونه پاداش میدهیم.450
صافات (37)
110
إِنَّهُ مِنْ عِبادِنَا الْمُؤْمِنِينَ ﴿۱۱۱﴾
او از بندگان با ایمان ما بود.450
صافات (37)
111
وَ بَشَّرْناهُ بِإِسْحاقَ نَبِيًّا مِنَ الصَّالِحِينَ ﴿۱۱۲﴾
و او را به [تولّد] اسحاق که پیامبری شایسته بود، بشارت دادیم.450
صافات (37)
112