انتخاب سریع آیه

بر اساس
نام سوره
شماره آیه

وَ الَّذِي يُمِيتُنِي ثُمَّ يُحْيِينِ ﴿۸۱﴾

و آن که مرا می‌میراند، سپس زندگی [دوباره‌] می‌بخشد؛
سوره شعراء (26) آیه 81
صفحه

370

سوره

شعراء (26)

آیه

81

وَ الَّذِي أَطْمَعُ أَنْ يَغْفِرَ لِي خَطِيئَتِي يَوْمَ الدِّينِ ﴿۸۲﴾

و آن که چشم امید از او دارم که در روز جزا لغزشم را ببخشاید.
سوره شعراء (26) آیه 82
صفحه

370

سوره

شعراء (26)

آیه

82

رَبِّ هَبْ لِي حُكْماً وَ أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ ﴿۸۳﴾

‌صاحب‌اختیارا، مرا دانشِ توأم با بینش بخش و به شایستگان ملحق ساز؛
سوره شعراء (26) آیه 83
صفحه

370

سوره

شعراء (26)

آیه

83

وَ اجْعَلْ لِي لِسانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ ﴿۸۴﴾

و در میان آیندگان خوشنام گردان(1)؛
سوره شعراء (26) آیه 84
صفحه

371

سوره

شعراء (26)

آیه

84

1

آیه 50 مریم(19) و 108 صافات(37) اشاره به پذیرش این دعای ابراهیم از جانب خدا دارد.

وَ اجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ ﴿۸۵﴾

و مرا در زمره وارثان بهشتِ پرنعمت قرار ده؛
سوره شعراء (26) آیه 85
صفحه

371

سوره

شعراء (26)

آیه

85

وَ اغْفِرْ لِأَبِي إِنَّهُ كانَ مِنَ الضَّالِّينَ ﴿۸۶﴾

و پدرم را که از گمراهان است بیامرز(1)؛
سوره شعراء (26) آیه 86
صفحه

371

سوره

شعراء (26)

آیه

86

1

ابتدا به آیه 47 مریم(19) و بعد به آیه 114 توبه(9) توجّه فرمایید. با توجّه به مفاد آیه 114 توبه(9)، استغفار ابراهیم در اینجا فقط برای انجام وظیفه بود در مقابل عهدی که کرده بود.

وَ لا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ ﴿۸۷﴾

و در آن روز که [مردم‌] برانگیخته می‌شوند، مرا رسوا مکن؛
سوره شعراء (26) آیه 87
صفحه

371

سوره

شعراء (26)

آیه

87

يَوْمَ لا يَنْفَعُ مالٌ وَ لا بَنُونَ ﴿۸۸﴾

[همان‌] روزی که مال و فرزندان سودی نخواهد داشت(1)؛
سوره شعراء (26) آیه 88
صفحه

371

سوره

شعراء (26)

آیه

88

1

عدم نفع مال و فرزندان در عرصه قیامت، در آیات 10 آل‌عمران(3) ، 46 کهف(18) ، 37 سبأ(34) ، 17 مجادله(58) و 3 ممتحنه(60) آمده است.

إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ ﴿۸۹﴾

[همه گرفتارند‌] مگر آن کس که دلی پاک و سلیم(1) به پیشگاه خدا آورد(2).
سوره شعراء (26) آیه 89
صفحه

371

سوره

شعراء (26)

آیه

89

1

ابراهیم‌ع خود نمونه اعلای ارائه قلب سلیم نزد خدا است: إذ جاءَ رَبَّهُ بِقَلبٍ سَلِیمٍ: 84 صافات(37). همچنین در باب رستگاری ناشی از قلب مُنیب و تسلیم به حق، آیات 31 تا 35 قاف(50) و 112 بقره(2) را ملاحظه فرمایید. در قطب مخالف آنان بیماردلان معرفی شده‌اند، به آیات 10 بقره(2) ، 52 مائده(5) ، 50 نور(24) و 29 محمد(47) توجه فرمایید.

2

استثناء در این آیه منقطع است؛ در زبان عربی، استثناء به دو صورت متصل و منقطع به کار می‌رود. برخلاف استثناء متصل، در استثناء منقطع، ماهیت مستثنی متفاوت از ماهیت مستثنی عنه است و معنای جمله مقدّم، بدون لحاظ جمله استثناء نیز، صحیح و کامل است. این نوع استثناء در فارسی و سایر زبانها وجود ندارد. موارد دیگری از استثناء منقطع را در آیات 62 مریم(19) ، 41 دخان(44) ، 25 واقعه(56) و 25 نبأ(78) ملاحظه فرمایید.

وَ أُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ ﴿۹۰﴾

[در آن روز‌] بهشت در دسترس پرواپیشگان قرار داده می‌شود؛
سوره شعراء (26) آیه 90
صفحه

371

سوره

شعراء (26)

آیه

90