انتخاب سریع آیه

بر اساس
نام سوره
شماره آیه

إِذْ قالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قالَ أَسْلَمْتُ لِرَبِّ الْعالَمِينَ ﴿۱۳۱﴾

آنگاه که ‌صاحب‌اختیار ابراهیم به او گفت: به مقام تسلیم درآی! گفت: در برابر ‌صاحب‌اختیار جهانیان [با تمام وجود‌] تسلیم شده‌ام.
سوره بقره (2) آیه 131
صفحه

20

سوره

بقره (2)

آیه

131

وَ وَصَّى بِها إِبْراهِيمُ بَنِيهِ وَ يَعْقُوبُ يا بَنِيَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفى لَكُمُ الدِّينَ فَلا تَمُوتُنَّ إِلاَّ وَ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ ﴿۱۳۲﴾

همین [روش تسلیم در مقابل خدا‌] را ابراهیم و یعقوب به فرزندان خویش نیز سفارش کردند [و گفتند :‌] فرزندان من، خدا این دین را برای شما برگزیده است، زنهار جز به حال تسلیم [در برابر او(1)‌] از دنیا نروید.
سوره بقره (2) آیه 132
صفحه

20

سوره

بقره (2)

آیه

132

1

از نظر روشن شدن معنی و مفهوم «مسلمون» و توجیه افزوده، با بخش پایانی آیه بعد 133 بقره(2) مقایسه فرمایید.

أَمْ كُنْتُمْ شُهَداءَ إِذْ حَضَرَ يَعْقُوبَ الْمَوْتُ إِذْ قالَ لِبَنِيهِ ما تَعْبُدُونَ مِنْ بَعْدِي قالُوا نَعْبُدُ إِلهَكَ وَ إِلهَ آبائِكَ إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ وَ إِسْحاقَ إِلهاً واحِداً وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ ﴿۱۳۳﴾

مگر حاضر و گواه بودید آنگاه که مرگ یعقوب فرا رسید، به فرزندان خود گفت: پس از من چه چیز را بندگی خواهید کرد؟ گفتند: معبود تو و پدرانت ابراهیم و اسماعیل(1) و ‌اسحاق، آن معبود یگانه را بندگی می‌کنیم و جملگی در برابر او تسلیم هستیم.
سوره بقره (2) آیه 133
صفحه

20

سوره

بقره (2)

آیه

133

1

بنا به قاعده تغلیب در زبان عرب، اسماعیل هم که عموی یعقوب بوده جزو پدران ذکر گردیده است.

تِلْكَ أُمَّةٌ قَدْ خَلَتْ لَها ما كَسَبَتْ وَ لَكُمْ ما كَسَبْتُمْ وَ لا تُسْئَلُونَ عَمَّا كانُوا يَعْمَلُونَ ﴿۱۳۴﴾

آنان امّتی بودند که دورانشان سپری شد؛ آنان [نتیجه‌] دستاورد خویش را دارند و شما نیز [نتیجه‌] دستاورد خویش را خواهید داشت و مسؤول اعمال آنان نخواهید بود(1).
سوره بقره (2) آیه 134
صفحه

20

سوره

بقره (2)

آیه

134

1

مفهوم این آیه به بیان دیگر در آیات 41 یونس(10) ، 25 سبأ(34) و 38 نجم(53) آمده است.

وَ قالُوا كُونُوا هُوداً أَوْ نَصارى تَهْتَدُوا قُلْ بَلْ مِلَّةَ إِبْراهِيمَ حَنِيفاً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ﴿۱۳۵﴾

[اهل‌کتاب‌] گفتند: یهودی یا مسیحی بشوید تا هدایت یابید؛ بگو: از آیین ابراهیم که حقگرا بود [پیروی کنیم‌] که در جرگه شرک‌‌‌ورزان نبود.
سوره بقره (2) آیه 135
صفحه

21

سوره

بقره (2)

آیه

135

قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَ ما أُنْزِلَ إِلَيْنا وَ ما أُنْزِلَ إِلى إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ الْأَسْباطِ وَ ما أُوتِيَ مُوسى وَ عِيسى وَ ما أُوتِيَ النَّبِيُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ ﴿۱۳۶﴾

بگویید: ما به خدا و آنچه بر ما و ابراهیم و اسماعیل و ‌اسحاق و یعقوب و [پیامبران‌] دودمان [اش(1)‌] نازل گردیده و نیز آنچه بر موسی و عیسی و [سایر‌] پیامبران از [جانب‌] ‌صاحب‌اختیارشان داده شده است، ایمان داریم؛ میان هیچ یک از آن پیامبران تفاوتی قائل نمی‌شویم(2) و در برابر خدا تسلیم هستیم.
سوره بقره (2) آیه 136
صفحه

21

سوره

بقره (2)

آیه

136

1

اسباط جمع «سبط» به مجموعه افراد یک خاندان گفته می‌شود. اسباط یعقوب، خاندانهایی بودند که هر یک به یکی از فرزندان دوازده‌گانه یعقوب منتهی می‌شدند و بدین قرار بنی‌اسرائیل به دوازده سبط تقسیم می‌شدند که در آیه 160 اعراف(7) به آن اشاره شده است.

2

موضوع فرق نگذاشتن بین پیامبران خدا، در آیات 285 بقره(همین سوره) و 84 آل‌عمران(3) و 152 نساء(4) نیز آمده است.

فَإِنْ آمَنُوا بِمِثْلِ ما آمَنْتُمْ بِهِ فَقَدِ اهْتَدَوْا وَ إِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّما هُمْ فِي شِقاقٍ فَسَيَكْفِيكَهُمُ اللَّهُ وَ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ ﴿۱۳۷﴾

اگر آنها نیز به آنچه شما ایمان آورده‌اید ایمان آورند، هدایت شده‌اند و اگر روی برتابند، بی‌گمان سر ستیز دارند؛ [پایدار باش که‌] خدا تو را از [گزند‌] آنها مصون خواهد داشت؛ که او شنوایی است آگاه(1).
سوره بقره (2) آیه 137
صفحه

21

سوره

بقره (2)

آیه

137

1

معنی و مفهوم این آیه به بیان دیگر در آیه 20 آل‌عمران(3) آمده است.

صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَ نَحْنُ لَهُ عابِدُونَ ﴿۱۳۸﴾

[با یکتاپرستی‌] شخصیت خدایی را ملتزم باشید و کیست بهتر از خدا، از نظر القای شخصیت(1)؟ ما فقط او را بندگی می‌کنیم.
سوره بقره (2) آیه 138
صفحه

21

سوره

بقره (2)

آیه

138

1

همان معنی و مفهوم آیه 30 روم(30) را دارد. ضمناً معنی لغوی «صبغه» رنگ است، ولی منظور همان «شخصیت» است که در متن آورده‌ایم.

قُلْ أَ تُحَاجُّونَنا فِي اللَّهِ وَ هُوَ رَبُّنا وَ رَبُّكُمْ وَ لَنا أَعْمالُنا وَ لَكُمْ أَعْمالُكُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُخْلِصُونَ ﴿۱۳۹﴾

بگو: آیا با ما در مورد [وحدانیت‌] خدا محاجّه می‌کنید؟ با آنکه او ‌صاحب‌اختیار ما و شماست؛ [نتیجه‌] اعمال ما برای ماست و [نتیجه‌] اعمال شما برای شما(1)؛ و ما در برابر او اخلاص می‌ورزیم.
سوره بقره (2) آیه 139
صفحه

21

سوره

بقره (2)

آیه

139

1

مفهوم عبارت اخیر به بیان ساده‌تر در آیه 39 نجم(53) آمده است.

أَمْ تَقُولُونَ إِنَّ إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ الْأَسْباطَ كانُوا هُوداً أَوْ نَصارى قُلْ أَ أَنْتُمْ أَعْلَمُ أَمِ اللَّهُ وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ كَتَمَ شَهادَةً عِنْدَهُ مِنَ اللَّهِ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ ﴿۱۴۰﴾

چگونه ادّعا دارید ابراهیم و اسماعیل و ‌اسحاق و یعقوب و [پیامبران‌] دودمان[اش] بر آیین یهود و مسیح بودند [در حالی که تورات و انجیل پس از این پیامبران نازل شده‌اند(1)‌]؟ بگو: شما آگاه‌ترید یا خدا؟ کیست ستمکارتر از آنکه گواهی ای را که از خدا نزد خویش(2) دارد کتمان کند؟ و خدا از آنچه می‌کنید غافل نیست.
سوره بقره (2) آیه 140
صفحه

21

سوره

بقره (2)

آیه

140

1

برای توجیه افزوده، به آیه 65 آل‌عمران(3) توجّه فرمایید.

2

اشاره به شهادت‌‌هایی است که انبیاء گذشته در مورد پیامبر اسلام داده و علمای یهود و مسیحیت به خاطر تعصبات آنها را پرده‌پوشی می‌کردند. در این رابطه به آیات 76 و 101 بقره(همین سوره) توجّه فرمایید.