لِإِيلافِ قُرَيْشٍ ﴿۱﴾
به خاطر همبستگی قریش،602
قریش (106)
1
إِيلافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتاءِ وَ الصَّيْفِ ﴿۲﴾
خاصّه همبستگیشان در سفرهای زمستانی و تابستانی،602
قریش (106)
2
فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هذَا الْبَيْتِ ﴿۳﴾
[همگی] باید صاحباختیار این خانه(1) را بندگی کنند [نه غیر او را(2)]،602
قریش (106)
3
منظور، خانه کعبه است؛ به نیمه اوّل آیه 37 ابراهیم(14) توجّه فرمایید.
زمخشری در تفسیر کشاف گفته است: «لام» در «لایلاف» به «فلیعبدوا» تعلق دارد. برخی از مفسران پس از او نیز این نظر را پذیرفتهاند از جمله طبرسی در جوامع الجامع. نظایر این طرز بیان در قرآن کریم مکرر آمده است؛ چنان که در آیه 61 صافات(37) میفرماید لمثل هذا فلیعمل العاملون و در آیه 26 مطففین(83) و فی ذلک فلیتنافس المتنافسون و نیز در آیه 7 مدثر(74) فرموده و لِربِّکَ فاصبِر که در همه این آیات جار و مجر بر افعال مقدم شدهاند.
الَّذِي أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ وَ آمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ ﴿۴﴾
همان کسی که در گرسنگی خوراکشان داد، و از ترس [دشمن] ایمنشان ساخت(1).602
قریش (106)
4
به آیه 57 قصص(28) و 67 عنکبوت(29) توجّه فرمایید؛ این امنیت و وفور نعمت نتیجه اجابت درخواست ابراهیم(ع) است که در آیه 126 بقره(2) آمده و برخورداری از آن شرطی دارد که در همان آیه 126 بقره(2) آمده است..