سوره تکویر (81) - پیچیدن
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خدای گستردهمهر [و] جاودانمهر-
تکویر (81)
-
إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ ﴿۱﴾
آنگاه که خورشید در هم پیچیده شود،586
تکویر (81)
1
وَ إِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ ﴿۲﴾
و ستارگان بیفروغ گردند،586
تکویر (81)
2
وَ إِذَا الْجِبالُ سُيِّرَتْ ﴿۳﴾
و کوهها از جای رانده شوند،586
تکویر (81)
3
وَ إِذَا الْعِشارُ عُطِّلَتْ ﴿۴﴾
و آنگاه که نفیسترین اموال(1) به حال خود رها شود،586
تکویر (81)
4
معنی تحتاللفظ آن، «شتران ده ماهه آبستن» است که در آستانه وضع حمل قرار گرفته و به زودی پستانشان سرشار از شیر میگردد. چنین شترانی با توجّه به شرایط زمان و مکان، مصداقی از نفیسترین اموال نزد عرب بوده است. ضمناً عشار: جمع عَشراء است.
وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ ﴿۵﴾
و جانوران وحشی گرد آورده شوند،586
تکویر (81)
5
وَ إِذَا الْبِحارُ سُجِّرَتْ ﴿۶﴾
و دریاها افروخته گردد،586
تکویر (81)
6
وَ إِذَا النُّفُوسُ زُوِّجَتْ ﴿۷﴾
و آنگاه که نفوس [خلق با همسان خود] قرین گردند(1)،586
تکویر (81)
7
به آیات 22 صافات(37) و 7-11 واقعه(56) توجّه فرمایید.
وَ إِذَا الْمَوْؤُدَةُ سُئِلَتْ ﴿۸﴾
و آنگاه که از دختربچه زنده به گورشده میپرسند:586
تکویر (81)
8
بِأَيِّ ذَنْبٍ قُتِلَتْ ﴿۹﴾
به کدام گناه کشته شده است؟586
تکویر (81)
9
وَ إِذَا الصُّحُفُ نُشِرَتْ ﴿۱۰﴾
و آنگاه که کارنامهها گشوده شود(1)586
تکویر (81)
10
به آیه 14 اسراء(17) توجّه فرمایید.
وَ إِذَا السَّماءُ كُشِطَتْ ﴿۱۱﴾
و [نظم] آسمان برکنده شود،586
تکویر (81)
11
وَ إِذَا الْجَحِيمُ سُعِّرَتْ ﴿۱۲﴾
و دوزخ برافروخته گردد،586
تکویر (81)
12
وَ إِذَا الْجَنَّةُ أُزْلِفَتْ ﴿۱۳﴾
و بهشت در دسترس [پرواپیشگان] قرار داده شود(1)،586
تکویر (81)
13
برای توجیه افزوده، به آیات 90 شعراء(26) و 31 ق(50) توجّه فرمایید.
عَلِمَتْ نَفْسٌ ما أَحْضَرَتْ ﴿۱۴﴾
هر کس آگاه میگردد که چه [توشهای] فراهم کرده است(1).586
تکویر (81)
14
مفهوم آیه به بیان روشنتر در نیمه اوّل آیه 30 آلعمران(3) آمده است؛ برای توضیح بیشتر به آیات 7 و 8 زلزله(99) توجّه فرمایید.
فَلا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ ﴿۱۵﴾
سوگند(1) به ستارگان بازگردنده(2)،586
تکویر (81)
15
در ظاهر، نفی سوگند است ولی در واقع، سوگند قطعی است؛ به دلیل تصریح به جواب سوگند که در چهار آیه بعد آمده است؛ برای توضیح بیشتر به زیرنویسهای آیات 75 واقعه(56) و 1 بلد(90) توجّه فرمایید.
خنّس: جمع خانس از مصدر خنوس: بازگشتن پس از پنهان شدن.
الْجَوارِ الْكُنَّسِ ﴿۱۶﴾
که به گردش درآیند(1) و رخ پنهان کنند(2)،586
تکویر (81)
16
جوار: در اصل جواری جمع جاریه: رونده.
کنّس: جمع کانس: از مصدر کنوس: داخل پناه شدن.
وَ اللَّيْلِ إِذا عَسْعَسَ ﴿۱۷﴾
و سوگند به شب، چون بازگردد،586
تکویر (81)
17
وَ الصُّبْحِ إِذا تَنَفَّسَ ﴿۱۸﴾
و به صبح، به گاه دمیدنش،586
تکویر (81)
18
إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ ﴿۱۹﴾
که این [قرآن] گفتار فرستادهای است بزرگوار(1)،586
تکویر (81)
19
به آیه 97 بقره(2) توجّه فرمایید.
ذِي قُوَّةٍ عِنْدَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ ﴿۲۰﴾
[فرشته] نیرومندی با منزلت، نزد خدای عرش،586
تکویر (81)
20
مُطاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ ﴿۲۱﴾
در افق بالا، فرمانده فرشتگان و امین [وحی خدا] است.586
تکویر (81)
21
وَ ما صاحِبُكُمْ بِمَجْنُونٍ ﴿۲۲﴾
[علی رغم ادّعای مغرضان،(1)] معاشر شما دیوانه نیست؛586
تکویر (81)
22
برای توجیه افزوده، به آیات 6 حجر(15) ، 36 صافات(37) ، 14 دخان(44) و 51 قلم(68) توجّه فرمایید.
وَ لَقَدْ رَآهُ بِالْأُفُقِ الْمُبِينِ ﴿۲۳﴾
و به راستی جبرئیل را در افق روشن مشاهده کرد؛586
تکویر (81)
23
وَ ما هُوَ عَلَى الْغَيْبِ بِضَنِينٍ ﴿۲۴﴾
و از ارائه وحی غیبی [که به او رسیده] دریغ ندارد؛586
تکویر (81)
24
وَ ما هُوَ بِقَوْلِ شَيْطانٍ رَجِيمٍ ﴿۲۵﴾
و گفتارش القای شیطان مطرود نیست،586
تکویر (81)
25
فَأَيْنَ تَذْهَبُونَ ﴿۲۶﴾
پس به کجا میروید؟!586
تکویر (81)
26
إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرٌ لِلْعالَمِينَ ﴿۲۷﴾
قرآن جز یادآوری برای جهانیان نیست،586
تکویر (81)
27
لِمَنْ شاءَ مِنْكُمْ أَنْ يَسْتَقِيمَ ﴿۲۸﴾
برای هر کس از شما که بخواهد راه راست در پیش گیرد(1).586
تکویر (81)
28
مجموعه دو آیه 27 و 28، همان معنی و مفهوم آیه 3 انسان(76) را دارد.
وَ ما تَشاؤُنَ إِلاَّ أَنْ يَشاءَ اللَّهُ رَبُّ الْعالَمِينَ ﴿۲۹﴾
و خواست شما محدود در [قانونمندی و] خواست خدای صاحباختیار جهانیان است(1).586
تکویر (81)
29
به زیرنویس آیه 30 انسان(76) مراجعه فرمایید.