وَ يَوْمَ الْقِيامَةِ تَرَى الَّذِينَ كَذَبُوا عَلَى اللَّهِ وُجُوهُهُمْ مُسْوَدَّةٌ أَ لَيْسَ فِي جَهَنَّمَ مَثْوىً لِلْمُتَكَبِّرِينَ ﴿۶۰﴾
روز رستاخیز کسانی را که بر خدا دروغ بستند، سیهروی میبینی؛ آیا در دوزخ جایگاهی برای متکبّران نیست؟465
زمر (39)
60
وَ يُنَجِّي اللَّهُ الَّذِينَ اتَّقَوْا بِمَفازَتِهِمْ لا يَمَسُّهُمُ السُّوءُ وَ لا هُمْ يَحْزَنُونَ ﴿۶۱﴾
خدا پرواپیشگان را به سبب [حکمی که بر] کامیابیشان [کرده] نجات میدهد، نه دچار مشکلات گردند و نه اندوهگین شوند(1).465
زمر (39)
61
به آیات 111 مؤمنون(23) إِنِّی جَزَیتُهُمُ الیومَ بِما صَبَرُوا أَنَّهُم هُمُ الفائِزُونَ، 31 نبأ(78) إِنَّ لِلمُتَّقِینَ مَفازا و 26 یونس(10) توجه فرمایید.
اللَّهُ خالِقُ كُلِّ شَيْءٍ وَ هُوَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ وَكِيلٌ ﴿۶۲﴾
خداست که آفریننده هر چیزی است و اوست کارگزار هر موجودی.465
زمر (39)
62
لَهُ مَقالِيدُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآياتِ اللَّهِ أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ ﴿۶۳﴾
کلیدهای(1) [خزائن] آسمانها و زمین منحصراً در اختیار اوست(2)؛ و کسانی که آیات خدا را انکار کردند، زیانکارند.465
زمر (39)
63
مقالید: جمع مِقلاد: کلید.
به آیه 21 حجر(15) توجّه فرمایید.
قُلْ أَ فَغَيْرَ اللَّهِ تَأْمُرُونِّي أَعْبُدُ أَيُّهَا الْجاهِلُونَ ﴿۶۴﴾
بگو: ای جاهلان، آیا بندگی غیر خدا را از من میخواهید؟!465
زمر (39)
64
وَ لَقَدْ أُوحِيَ إِلَيْكَ وَ إِلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكَ لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ ﴿۶۵﴾
به تو و پیامبران قبل از تو وحی شده است که: اگر شرک ورزی، تلاشت بر باد خواهد رفت و زیانکار خواهی شد.465
زمر (39)
65
بَلِ اللَّهَ فَاعْبُدْ وَ كُنْ مِنَ الشَّاكِرِينَ ﴿۶۶﴾
بدین قرار تنها خدای را بندگی کن و سپاسگزار باش.465
زمر (39)
66
وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ وَ الْأَرْضُ جَمِيعاً قَبْضَتُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ السَّماواتُ مَطْوِيَّاتٌ بِيَمِينِهِ سُبْحانَهُ وَ تَعالى عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿۶۷﴾
خدای را چنانکه سزاوار اوست، ارج ننهادند؛ در حالی که زمین در روز رستاخیز، یکسره در قبضه قدرت اوست(1) و آسمانها به دست قدرت او در هم پیچیده خواهد شد(2)؛ خدا منزّه است و والاتر از آنچه [در قدرت] با او شریک میپندارند.465
زمر (39)
67
به آیات 19 انفطار(82) و 16 غافر(40) توجّه فرمایید.
به آیه 104 انبیاء(21) توجّه فرمایید.
وَ نُفِخَ فِي الصُّورِ فَصَعِقَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ مَنْ فِي الْأَرْضِ إِلاَّ مَنْ شاءَ اللَّهُ ثُمَّ نُفِخَ فِيهِ أُخْرى فَإِذا هُمْ قِيامٌ يَنْظُرُونَ ﴿۶۸﴾
[به هنگام وقوع رستاخیز] در صدادهنده بزرگ دمیده میشود و هر که در آسمانها و زمین است، مدهوش مرگ خواهد شد(1)، به جز کسانی که خدا بخواهد؛ آنگاه بار دیگر در آن دمیده میشود و ناگهان همه ایستادهاند(2) [و با حیرت] نظاره میکنند.466
زمر (39)
68
در زبان عرب امور قطعی الوقوع که در آینده محقق خواهد شد، با فعل ماضی بیان میشود؛ ولی چون چنین قانونی در زبان فارسی نداریم، ناگزیر این گونه افعال ماضی را به صورت مستقبل باید ترجمه کرد. بیشتر افعال مربوط به آیات 68 الی 74 این سوره ، از همین مقوله است.
قیام: جمع قائم: ایستاده.
وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها وَ وُضِعَ الْكِتابُ وَ جِيءَ بِالنَّبِيِّينَ وَ الشُّهَداءِ وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ ﴿۶۹﴾
[در آن روز] زمین به نور صاحباختیارش روشن خواهد شد و کارنامهها(1) را در میان گذارند و پیامبران(2) و گواهان احضار میشوند و در میان مردم به حق داوری شود و مورد ظلم قرار نخواهند گرفت(3).466
زمر (39)
69
به آیات 13 و 14 اسراء(17) و 49 کهف(18) توجّه فرمایید. از مقایسه با آیه 29 جاثیه(45) مشخّص میشود که منظور از کتاب، کارنامه انسانهاست.
به آیه 6 اعراف(7) توجه فرمایید.
توضیح بیشتر را در آیه 47 انبیاء(21) ملاحظه فرمایید.