انتخاب سریع آیه

بر اساس
نام سوره
شماره آیه

بَلى مَنْ أَوْفى بِعَهْدِهِ وَ اتَّقى فَإِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَّقِينَ ﴿۷۶﴾

آری، هر که به پیمان خویش وفا کند و پرواداشته باشد، [مورد محبّت خداست؛ زیرا‌] خدا پرواپیشگان را دوست دارد.
سوره آل‌عمران (3) آیه 76
صفحه

59

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

76

إِنَّ الَّذِينَ يَشْتَرُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ أَيْمانِهِمْ ثَمَناً قَلِيلاً أُولئِكَ لا خَلاقَ لَهُمْ فِي الْآخِرَةِ وَ لا يُكَلِّمُهُمُ اللَّهُ وَ لا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ يَوْمَ الْقِيامَةِ وَ لا يُزَكِّيهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ ﴿۷۷﴾

کسانی که پیمان خدا و سوگندهای خویش را به بهایی ناچیز می‌فروشند، در آخرت بی‌بهره هستند و خدا در روز رستاخیز نه سخنی با آنان خواهد گفت، نه توجهی به آنان خواهد داشت و نه [از پلیدی گناه‌] پاکشان می‌سازد، و مجازاتی دردناک خواهند داشت.
سوره آل‌عمران (3) آیه 77
صفحه

59

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

77

وَ إِنَّ مِنْهُمْ لَفَرِيقاً يَلْوُونَ أَلْسِنَتَهُمْ بِالْكِتابِ لِتَحْسَبُوهُ مِنَ الْكِتابِ وَ ما هُوَ مِنَ الْكِتابِ وَ يَقُولُونَ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ ما هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ يَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ الْكَذِبَ وَ هُمْ يَعْلَمُونَ ﴿۷۸﴾

از میان اهل‌کتاب گروهی هستند که زبان خود را در برابر کتاب [چنان‌] می‌گردانند تا گمان کنید گفتارشان از کتاب [خدا‌] است، در حالی که از کتاب نیست؛ و[لی‌] آن را از جانب خدا معرّفی می‌کنند، با اینکه از جانب خدا نیست؛ و آگاهانه بر خدا دروغ می‌بندند.
سوره آل‌عمران (3) آیه 78
صفحه

60

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

78

ما كانَ لِبَشَرٍ أَنْ يُؤْتِيَهُ اللَّهُ الْكِتابَ وَ الْحُكْمَ وَ النُّبُوَّةَ ثُمَّ يَقُولَ لِلنَّاسِ كُونُوا عِباداً لِي مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ لكِنْ كُونُوا رَبَّانِيِّينَ بِما كُنْتُمْ تُعَلِّمُونَ الْكِتابَ وَ بِما كُنْتُمْ تَدْرُسُونَ ﴿۷۹﴾

هیچ بشری را که خدا به او کتاب و دانشِ توأم با بینش و پیامبری(1) بخشیده است، نسزد که به مردم بگوید: بجای خدا بنده [و گوش به فرمان] من باشید، بلکه [شایسته است بگوید‌] با آموزش و درس گرفتن، [عالمان‌] ربّانی [و تسلیم در برابر خدا] باشید.
سوره آل‌عمران (3) آیه 79
صفحه

60

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

79

1

مصادیق کسانی که به آنان «کتاب و حُکم و نبوّت» عطا شده، در آیات 83 تا 90 انعام(6) با ذکر نام هجده نفر از پیامبران سلف، از جمله نوح، ابراهیم، اسماعیل، اسحاق، موسی و عیسی علیهم السلام بیان شده است.

وَ لا يَأْمُرَكُمْ أَنْ تَتَّخِذُوا الْمَلائِكَةَ وَ النَّبِيِّينَ أَرْباباً أَ يَأْمُرُكُمْ بِالْكُفْرِ بَعْدَ إِذْ أَنْتُمْ مُسْلِمُونَ ﴿۸۰﴾

و شما را فرمان نمی‌دهد که فرشتگان و پیامبران را ارباب [و صاحب اختیار خود‌] بگیرید(1)؛ چگونه [ممکن است‌] شما را پس از آنکه تسلیم [خدا‌] شده‌اید(2) به انکار حقیقت فرا خواند؟!
سوره آل‌عمران (3) آیه 80
صفحه

60

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

80

1

"در قرآن «عبد» و «ربّ» دو مفهوم متقابل هستند، عبادت از جانب عبد، به معنای تسلیم و وجود خود را در اختیار معبود قرار دادن است. مطابق آیات 64 آل عمران (همین سوره) و 31 توبه(9) و 17 زمر(39)، اطاعت مطلق به منزله عبادت بوده و تنها در برابر خدا مجاز است. اطاعت از رسولانِ حق که در بسیاری آیات از جمله آیات 123 آل عمران(همین سوره) و 59 نساء(4) و 92 مائده(5) تأکید شده، بنابر آیه «مَن یُطِعِ الرَّسُولَ فَقَد أَطاعَ اللَّهَ وَ مَن تَوَلَّی فَما أَرسَلناکَ عَلَیهِم حَفِیظاً» آیه 80 نساء(4)، فرع بر اطاعت از خدا است. بنابر آیات بسیار از جمله آیه 48 انعام(6) و 188 اعراف(7) و 44 نحل(16) و 55 فرقان(25) شأن و مأموریت اصلی پیامبران انذار و بشارت و ابلاغ و تبیین پیام وحی و تزکیه و تعلیم است، عاری از هرگونه وکالت و سلطه و سیطره بر مردم و بدون حق اجبار و اکراه ایشان بر پذیرش این دعوت. اطاعت و تبعیت از رسولان، معطوف به حوزه رسالت رسولان و ابلاغ پیام وحی و انذار و بشارت است و تناقضی با آیه مورد بحث در نفی اطاعت مطلق از پیامبران در زندگی شخصی و عرفی ایشان ندارد.

2

از نظر توجیه افزوده، با آیه 131 بقره(2) مقایسه فرمایید.

وَ إِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِيثاقَ النَّبِيِّينَ لَما آتَيْتُكُمْ مِنْ كِتابٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جاءَكُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ قالَ أَ أَقْرَرْتُمْ وَ أَخَذْتُمْ عَلى ذلِكُمْ إِصْرِي قالُوا أَقْرَرْنا قالَ فَاشْهَدُوا وَ أَنَا مَعَكُمْ مِنَ الشَّاهِدِينَ ﴿۸۱﴾

[به یاد آرید‌] آنگاه که خدا از پیامبران [و پیروان آنان‌] پیمان گرفت که چون شما را کتاب و دانشِ توأم با بینش دادم و رسولی به سراغ شما آمد که کتاب شما را تصدیق می‌کرد، باید به او بگروید و یاری‌اش دهید؛ [آنگاه‌] گفت: آیا اقرار کردید و پیمان مرا در این باره(1) پذیرفتید؟ گفتند: [آری‌] اقرار داریم؛ [آنگاه خدا‌] گفت: پس من و شما [بر این اقرار‌] گواه باشیم.
سوره آل‌عمران (3) آیه 81
صفحه

60

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

81

1

در مورد کلمه «ذلکم» به زیرنویس آیه 95 انعام(6) مراجعه فرمایید. کلمه (ذلکم) در آیه 15 آل‌عمران(همین سوره) نیز از همین مقوله است.

فَمَنْ تَوَلَّى بَعْدَ ذلِكَ فَأُولئِكَ هُمُ الْفاسِقُونَ ﴿۸۲﴾

و آنان که بعد از این [پیمان‌] روی برتابند، منحرف به شمار می‌آیند.
سوره آل‌عمران (3) آیه 82
صفحه

60

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

82

أَ فَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ وَ لَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ طَوْعاً وَ كَرْهاً وَ إِلَيْهِ يُرْجَعُونَ ﴿۸۳﴾

آیا آنان [دینی‌] غیر از دین [تسلیم در قبال‌] خدا می‌خواهند؟ در حالی که هر که [و هر چه(1)‌] در آسمانها و زمین است، خواه و ناخواه در برابر [مشیت‌] او [ناگزیر به‌] تسلیم است و [همه‌] به پیشگاه او بازگردانده می‌شوند.
سوره آل‌عمران (3) آیه 83
صفحه

60

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

83

1

از نظر توجیه افزوده، با آیه 49 نحل(16) مقایسه فرمایید.

قُلْ آمَنَّا بِاللَّهِ وَ ما أُنْزِلَ عَلَيْنا وَ ما أُنْزِلَ عَلى إِبْراهِيمَ وَ إِسْماعِيلَ وَ إِسْحاقَ وَ يَعْقُوبَ وَ الْأَسْباطِ وَ ما أُوتِيَ مُوسى وَ عِيسى وَ النَّبِيُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَ نَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ ﴿۸۴﴾

بگو: ما به خدا و به آنچه بر ما و ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و [پیامبران‌] دودمان [ش(1)‌] نازل گردیده و نیز آنچه به موسی و عیسی و [سایر‌] پیامبران از [جانب‌] ‌صاحب‌اختیارشان داده شده است، ایمان داریم؛ میان هیچ یک از آن پیامبران تفاوتی قائل نمی‌شویم(2) و در برابر خدا تسلیم هستیم.
سوره آل‌عمران (3) آیه 84
صفحه

61

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

84

1

به زیرنویس اوّل آیه 136 بقره(2) مراجعه فرمایید.

2

موضوع فرق نگذاشتن بین پیامبران خدا، در آیات 136 و 285 بقره(2) نیز آمده است.

وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ دِيناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرِينَ ﴿۸۵﴾

هر که دینی غیر از تسلیم [در برابر خدا(1)‌] اختیار کند، هرگز از او پذیرفته نخواهد شد؛ و در آخرت در شمار زیانکاران خواهد بود.
سوره آل‌عمران (3) آیه 85
صفحه

61

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

85

1

از نظر توجیه افزوده، به آیه 54 زمر(39) توجّه فرمایید؛ علاوه بر آن در پایان آیه قبلی هم آمده است: و نحن له مسلمون و واژه مسلمون، از مصدر «اسلام و تسلیم» است، که دو واژه مترادف می‌باشد.