انتخاب سریع آیه

بر اساس
نام سوره
شماره آیه

أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيباً مِنَ الْكِتابِ يُدْعَوْنَ إِلى كِتابِ اللَّهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ يَتَوَلَّى فَرِيقٌ مِنْهُمْ وَ هُمْ مُعْرِضُونَ ﴿۲۳﴾

آیا توجّه نکردی به کسانی که اطلاع محدودی از کتاب [تورات‌] یافته‌اند(1)، چون به کتاب [خدا‌] فراخوانده می‌شوند تا میانشان داوری کند، گروهی از آنان در حال اعتراض روی برمی‌تابند.
سوره آل‌عمران (3) آیه 23
صفحه

53

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

23

1

منظور از الذین اوتوا نصیبا من الکتاب همان «اهل‌کتاب» است و علت اینکه عبارت ساده‌تر الذین اوتوا الکتاب را به کار نبرده، برای نشان دادن آن است که تورات و انجیلی که در دست آنان است تحریفاتی در آن شده است.

ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قالُوا لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ إِلاَّ أَيَّاماً مَعْدُوداتٍ وَ غَرَّهُمْ فِي دِينِهِمْ ما كانُوا يَفْتَرُونَ ﴿۲۴﴾

اعراضشان از آن جهت است که گفتند: هرگز آتش [دوزخ‌] جز چند روزی(1) معین به ما نخواهد رسید و دروغهایی که می‌بافتند، آنان را در دینشان فریفت.
سوره آل‌عمران (3) آیه 24
صفحه

53

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

24

1

منظورشان چهل روز است که معادل همین مدّت گوساله پرستی کردند.

فَكَيْفَ إِذا جَمَعْناهُمْ لِيَوْمٍ لا رَيْبَ فِيهِ وَ وُفِّيَتْ كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ ﴿۲۵﴾

آنگاه که برای روز تردیدناپذیر جمعشان می‌کنیم و [نتیجه‌] دستاوردهای هر کس به تمامی داده شود(1)، بی‌آنکه مورد هیچ ستمی قرار گیرند، [وضعشان‌] چگونه خواهد بود؟
سوره آل‌عمران (3) آیه 25
صفحه

53

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

25

1

در این رابطه به دو آیه 40 و 41 نجم(53) توجّه فرمایید.

قُلِ اللَّهُمَّ مالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشاءُ وَ تَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشاءُ وَ تُعِزُّ مَنْ تَشاءُ وَ تُذِلُّ مَنْ تَشاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ ﴿۲۶﴾

بگو: بارخدایا، ای مالک فرمانروایی، هر که را بخواهی، فرمانروایی بخشی و از هر که بخواهی، بازستانی، و هر که را بخواهی، اقتدار بخشی و هر که را بخواهی، ذلیل می‌کنی(1)؛ خوبیها همه به دست توست، که به راستی بر هر کار توانایی.
سوره آل‌عمران (3) آیه 26
صفحه

53

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

26

1

به آیه 139 نساء(4) توجّه فرمایید.

تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهارِ وَ تُولِجُ النَّهارَ فِي اللَّيْلِ وَ تُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَ تُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَ تَرْزُقُ مَنْ تَشاءُ بِغَيْرِ حِسابٍ ﴿۲۷﴾

[با تغییر تدریجی فصول‌] شب را در روز می‌کشانی و روز را در شب و [موجود‌] زنده را از [ماده‌] بی‌جان پدید می‌آوری و [ماده‌] بی‌جان را از [موجود‌] زنده، [که تبادل دایمی مرگ و حیات به دست توست‌] و به هر که خواهی، بی‌دریغ روزی می‌بخشی.
سوره آل‌عمران (3) آیه 27
صفحه

53

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

27

لا يَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْكافِرِينَ أَوْلِياءَ مِنْ دُونِ الْمُؤْمِنِينَ وَ مَنْ يَفْعَلْ ذلِكَ فَلَيْسَ مِنَ اللَّهِ فِي شَيْ‏ءٍ إِلاَّ أَنْ تَتَّقُوا مِنْهُمْ تُقاةً وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ إِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ ﴿۲۸﴾

افراد با ایمان نباید انکارورزان را به جای مؤمنان به دوستی انتخاب کنند(1)؛ و هر که چنین کند، هیچ رابطه‌ای با خدا نخواهد داشت، مگر اینکه [بخواهید‌] به گونه‌ای از [شرّ آسیب‌] آنها پرهیز و مدارا کنید(2)؛ خدا شما را از [نافرمانی‌] خود برحذر می‌دارد، که سرانجام در پیشگاه خداست.
سوره آل‌عمران (3) آیه 28
صفحه

53

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

28

1

مفهوم آیه به بیان کاملتر در آیه 118 آل‌عمران(همین سوره) آمده است. منظور از کفار در آیه دشمنانی است که سر جنگ دارند. به آیات 8 و 9 ممتحنه(60) توجه فرمایید.

2

با آیه 106 نحل(16) مقایسه فرمایید.

قُلْ إِنْ تُخْفُوا ما فِي صُدُورِكُمْ أَوْ تُبْدُوهُ يَعْلَمْهُ اللَّهُ وَ يَعْلَمُ ما فِي السَّماواتِ وَ ما فِي الْأَرْضِ وَ اللَّهُ عَلى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ ﴿۲۹﴾

بگو: اگر آنچه در سینه‌های شماست نهان دارید یا آشکار کنید، خدا بدان واقف است؛ و به هر چه در آسمانها و زمین است آگاهی دارد؛ و بر هر کاری تواناست.
سوره آل‌عمران (3) آیه 29
صفحه

53

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

29

يَوْمَ تَجِدُ كُلُّ نَفْسٍ ما عَمِلَتْ مِنْ خَيْرٍ مُحْضَراً وَ ما عَمِلَتْ مِنْ سُوءٍ تَوَدُّ لَوْ أَنَّ بَيْنَها وَ بَيْنَهُ أَمَداً بَعِيداً وَ يُحَذِّرُكُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ ﴿۳۰﴾

روزی که هر کس آنچه از نیک و بد انجام داده است در برابر خود حاضر یابد(1)، آرزو کند کاش میان او و رفتار [ناشایسته ا‌] ش فرسنگها فاصله بود(2). خدا شما را از [نافرمانی‌] خود برحذر می‌دارد(3)؛ و به بندگان رئوف است.
سوره آل‌عمران (3) آیه 30
صفحه

54

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

30

1

با آیه 49 کهف(18) مقایسه فرمایید. و وضع الکتاب فتری المجرمین مشفقین مما فیه

2

در آن روز مجرمین عین همین آرزو را که برای داشتن فاصله زیاد با عملشان دارند، در مورد دوستان دنیاییشان هم خواهند داشت، به آیه 38 زخرف(43) توجّه فرمایید.

3

معنی و مفهوم این آیه، در آیه 16 غافر(40) نیز با بیان دیگری مطرح شده است.

قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿۳۱﴾

بگو: اگر خدا را دوست می‌دارید، مرا پیروی کنید تا خدا [هم‌] شما را دوست بدارد(1) و گناهان شما را ببخشد، که خدا آمرزگاری است مهربان.
سوره آل‌عمران (3) آیه 31
صفحه

54

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

31

1

به آیه 80 نساء(4) توجّه فرمایید، هم معنی با این آیه است.

قُلْ أَطِيعُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَإِنْ تَوَلَّوْا فَإِنَّ اللَّهَ لا يُحِبُّ الْكافِرِينَ ﴿۳۲﴾

بگو: از خدا و رسول اطاعت کنید(1)؛ و اگر روی برتابند، [بدانند که‌] خدا انکارورزان را دوست ندارد.
سوره آل‌عمران (3) آیه 32
صفحه

54

سوره

آل‌عمران (3)

آیه

32

1

کلمه «تَوَلَّوْا» در اصل «تَتَوَلَّوْا» می‌باشد.