انتخاب سریع آیه

بر اساس
نام سوره
شماره آیه

وَ مِنْهُمْ مَنْ يَقُولُ رَبَّنا آتِنا فِي الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنا عَذابَ النَّارِ ﴿۲۰۱﴾

و بعضی [دیگر‌] از آنها می‌گویند: ‌صاحب‌اختیارا، در دنیا و آخرت به ما نیکویی عطا کن و از مجازات آتش [دوزخ‌] نگاه دار.
سوره بقره (2) آیه 201
صفحه

31

سوره

بقره (2)

آیه

201

أُولئِكَ لَهُمْ نَصِيبٌ مِمَّا كَسَبُوا وَ اللَّهُ سَرِيعُ الْحِسابِ ﴿۲۰۲﴾

آنان از دستاورد خویش بهره‌ای دارند؛ و خدا ‌سریع‌الحساب است.
سوره بقره (2) آیه 202
صفحه

31

سوره

بقره (2)

آیه

202

وَ اذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَعْدُوداتٍ فَمَنْ تَعَجَّلَ فِي يَوْمَيْنِ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ وَ مَنْ تَأَخَّرَ فَلا إِثْمَ عَلَيْهِ لِمَنِ اتَّقى وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّكُمْ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ ﴿۲۰۳﴾

خدا را [همواره‌] یاد کنید [به خصوص‌] در چند روز [ایام تشریق در منی(1)‌]؛ امّا هر که عجله داشته [فقط‌] دو روز [در صحرای منی‌] اقامت کند و نیز هر که [مراجعت خود را تا اتمام سه روز‌] به تأخیر افکند، گناهی مرتکب نشده است؛ [این حکم‌] برای کسی است که با پروا باشد؛ در برابر خدا پروا کنید و بدانید که به پیشگاه او احضار(2) خواهید شد.
سوره بقره (2) آیه 203
صفحه

32

سوره

بقره (2)

آیه

203

1

روزهای 11 و 12 و 13 ذیحجّه، که سه روز بعد از عید قربان است و ایام التشریق نام دارد.

2

برای توجیه ترجمه «حشر» به بخش آخر آیه 61 قصص(28) توجّه فرمایید.

وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يُعْجِبُكَ قَوْلُهُ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا وَ يُشْهِدُ اللَّهَ عَلى ما فِي قَلْبِهِ وَ هُوَ أَلَدُّ الْخِصامِ ﴿۲۰۴﴾

برخی از مردم در زندگی دنیا گفتارشان [در رعایت حق‌] تو را به شگفت می‌آورد و خدا را بر [اثبات حسن‌] نیت خویش گواه می‌گیرند، در حالی که سخت‌ترین دشمنان [حق‌] هستند.
سوره بقره (2) آیه 204
صفحه

32

سوره

بقره (2)

آیه

204

وَ إِذا تَوَلَّى سَعى فِي الْأَرْضِ لِيُفْسِدَ فِيها وَ يُهْلِكَ الْحَرْثَ وَ النَّسْلَ وَ اللَّهُ لا يُحِبُّ الْفَسادَ ﴿۲۰۵﴾

و چون به حاکمیت برسند، تلاش می‌کنند تا در زمین فساد کنند و کشت و نسل را نابود کنند؛ در حالی که خدا تبهکاری را دوست ندارد(1).
سوره بقره (2) آیه 205
صفحه

32

سوره

بقره (2)

آیه

205

1

به آیه 83 قصص(28) توجّه فرمایید.

وَ إِذا قِيلَ لَهُ اتَّقِ اللَّهَ أَخَذَتْهُ الْعِزَّةُ بِالْإِثْمِ فَحَسْبُهُ جَهَنَّمُ وَ لَبِئْسَ الْمِهادُ ﴿۲۰۶﴾

و چون به آنان تذکر داده شود که: در برابر خدا پروا داشته باشید! غرور و تکبّر[شان]، آنان را به گناه وامی‌دارد؛ آتش دوزخ شایسته آنهاست، که بسیار بد قرارگاهی است.
سوره بقره (2) آیه 206
صفحه

32

سوره

بقره (2)

آیه

206

وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ يَشْرِي نَفْسَهُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ اللَّهُ رَؤُفٌ بِالْعِبادِ ﴿۲۰۷﴾

برخی از مردم [هم] از جان خود در طلب خشنودی خدا می‌گذرند(1)؛ و خدا به [چنین‌] بندگان رئوف است.
سوره بقره (2) آیه 207
صفحه

32

سوره

بقره (2)

آیه

207

1

و در این معامله چنان سودی می‌برند که در آیه 111 توبه(9) تشریح شده است. بعضی از مفسّران از جمله شیخ طوسی، میبدی، طبرسی، ابوالفتوح رازی، فخر رازی (لااقل در یکی از اقوالشان) این آیه را درباره حضرت علی(ع) می‌دانند که در شب هجرت حضرت رسول(ص) با قبول خطر به جای او در بستر خوابید و خود را به کفّار قریش که درصدد قتل رسول خدا(ص) بودند، به جای آن حضرت وانمود کرد، تا ایشان بتوانند هر چه بیشتر از مکه دور شوند. ولی عمومیت آیه به جای خود محفوظ است.

يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ادْخُلُوا فِي السِّلْمِ كَافَّةً وَ لا تَتَّبِعُوا خُطُواتِ الشَّيْطانِ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُبِينٌ ﴿۲۰۸﴾

ای ایمان‌آوردگان، همگی به حالت تسلیم [در برابر خدا‌] درآیید(1) و پیرو گامهای شیطان مشوید، که او دشمن آشکار شماست.
سوره بقره (2) آیه 208
صفحه

32

سوره

بقره (2)

آیه

208

1

«سَلم» به فتح سین به معنی صلح و آشتی است، مثل آیات 61 انفال(8) و 35 محمّد(47)؛ ولی «سِلم» (به کسر سین) به معنی تسلیم است، و چون خطاب به مؤمنین است، با توجّه به مفهوم هر دو آیه قبلی، منظور تسلیم در برابر خداست. ضمناً معنی و مفهوم آیه مورد بحث، به بیان دیگر در آیه 153 انعام(6) آمده است.

فَإِنْ زَلَلْتُمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْكُمُ الْبَيِّناتُ فَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿۲۰۹﴾

اگر با وجود نشانه‌های روشن که برای شما آمد، باز دچار لغزش شدید(1)، بدانید که خدا فرا دست و فرزانه است.
سوره بقره (2) آیه 209
صفحه

32

سوره

بقره (2)

آیه

209

1

منظور از لغزش در اینجا، نادیده گرفتن مفاد دستور آیه قبل است؛ به آیه قبل توجّه فرمایید.

هَلْ يَنْظُرُونَ إِلاَّ أَنْ يَأْتِيَهُمُ اللَّهُ فِي ظُلَلٍ مِنَ الْغَمامِ وَ الْمَلائِكَةُ وَ قُضِيَ الْأَمْرُ وَ إِلَى اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ ﴿۲۱۰﴾

[آنان که دچار لغزش شده‌اند‌] آیا جز این انتظار می‌برند که [رستاخیز ناگهان به سراغشان آید و فرمان مجازات‌] خدا به همراه فرشتگان، در سایبانهایی(1) از ابر بر آنان فرا رسد و کار پایان گیرد؟ [آگاه باشید که‌] همه کارها به خدا بازگردانده می‌شود(2)
سوره بقره (2) آیه 210
صفحه

32

سوره

بقره (2)

آیه

210

1

ظلل: جمع ظلَّه: سایبان.

2

این آیه از آیات دشوار قرآن است؛ برای روشن‌تر شدن این آیه که به اختصار آمده است، به آیه 158 انعام(6) توجّه فرمایید.