وَ ما نَتَنَزَّلُ إِلاَّ بِأَمْرِ رَبِّكَ لَهُ ما بَيْنَ أَيْدِينا وَ ما خَلْفَنا وَ ما بَيْنَ ذلِكَ وَ ما كانَ رَبُّكَ نَسِيًّا ﴿۶۴﴾
ما [فرشتگان] جز به فرمان صاحباختیارت فرود نمیآییم؛ وضعیت آینده و گذشته و حال ما در اختیار اوست؛ و صاحباختیار تو [هرگز] فراموشکار نیست.309
مریم (19)
64
رَبُّ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما بَيْنَهُما فَاعْبُدْهُ وَ اصْطَبِرْ لِعِبادَتِهِ هَلْ تَعْلَمُ لَهُ سَمِيًّا ﴿۶۵﴾
صاحباختیار آسمانها و زمین و مابین آنهاست؛ پس [تنها] او را بندگی کن و بر بندگیاش پایدار باش؛ آیا همتایی با ویژگیهای او سراغ داری [که دست نیاز به سویش دراز کنی]؟310
مریم (19)
65
وَ يَقُولُ الْإِنْسانُ أَ إِذا ما مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَيًّا ﴿۶۶﴾
انسان میگوید: آیا چون بمیرم، زنده [از گور] برانگیخته خواهم شد؟!310
مریم (19)
66
أَ وَ لا يَذْكُرُ الْإِنْسانُ أَنَّا خَلَقْناهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَمْ يَكُ شَيْئاً ﴿۶۷﴾
آیا همین انسان توجّه ندارد که قبلاً او را آفریدیم، در حالی که هیچ چیز نبود(1)310
مریم (19)
67
به آیه 1 انسان(76) توجّه فرمایید.
فَوَ رَبِّكَ لَنَحْشُرَنَّهُمْ وَ الشَّياطِينَ ثُمَّ لَنُحْضِرَنَّهُمْ حَوْلَ جَهَنَّمَ جِثِيًّا ﴿۶۸﴾
سوگند به صاحباختیارت که قطعاً آنان را با شیطانها[یی که به دوستی خود گرفته بودند(1)] احضار میکنیم، آنگاه همه آنان را یقیناً در اطراف دوزخ، به زانو درآمده(2)، حاضر خواهیم کرد.310
مریم (19)
68
برای توجیه افزوده، به آیه 36 زخرف(43) توجّه فرمایید: وَ مَن یعشُ عَن ذِکرِ الرَّحمنِ نُقَیض لَهُ شَیطانا فَهُوَ لَهُ قَرینٌ.
جثی: جمع جاثی: به زانو درآمده.
ثُمَّ لَنَنْزِعَنَّ مِنْ كُلِّ شِيعَةٍ أَيُّهُمْ أَشَدُّ عَلَى الرَّحْمنِ عِتِيًّا ﴿۶۹﴾
آنگاه از هر گروه، کسانی را که در برابر خدای رحمان سرکشتر و انعطافناپذیرتر بودهاند، بیرون میکشیم.310
مریم (19)
69
ثُمَّ لَنَحْنُ أَعْلَمُ بِالَّذِينَ هُمْ أَوْلى بِها صِلِيًّا ﴿۷۰﴾
در آن هنگام ما بهتر میدانیم چه کسانی به درآمدن در آتش سزاوارترند.310
مریم (19)
70
وَ إِنْ مِنْكُمْ إِلاَّ وارِدُها كانَ عَلى رَبِّكَ حَتْماً مَقْضِيًّا ﴿۷۱﴾
و هیچ یک از شما نیست مگر اینکه به [آستانه] جهنّم میرسد(1)؛ [این برنامه] بر صاحباختیارت حتمی و قطعی است.310
مریم (19)
71
شیخ المفسرین طبرسی و بعضی دیگر از مفسّران عقیده دارند «ورود» در اینجا به معنی رسیدن و اشراف بر آن است، و به آیه 23 قصص(28) استدلال میکنند (و لما ورد ماء مدین... هنگامی که موسی کنار آب مدین رسید). طبرسی اضافه کرده است که دلیل صحت این نظر، آیات 101 و 102 انبیاء(21) است که میگوید: «کسانی که به پاداش نیکوی ما رسیدهاند، از جهنّم دورند و صدای آن را نمیشنوند». همچنین آیات 60 و 61 سوره زمر(39) و 89 نمل(27) را ملاحظه فرمایید.
ثُمَّ نُنَجِّي الَّذِينَ اتَّقَوْا وَ نَذَرُ الظَّالِمِينَ فِيها جِثِيًّا ﴿۷۲﴾
آنگاه پرواپیشگان را نجات میدهیم و ستمگران را به زانو درآمده در آنجا رها میکنیم.310
مریم (19)
72
وَ إِذا تُتْلى عَلَيْهِمْ آياتُنا بَيِّناتٍ قالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِلَّذِينَ آمَنُوا أَيُّ الْفَرِيقَيْنِ خَيْرٌ مَقاماً وَ أَحْسَنُ نَدِيًّا ﴿۷۳﴾
چون آیات ما که روشنگر است، بر آنان خوانده شود، انکارورزان [در مقام مفاخره] به باورداران میگویند: کدام یک از [ما] دو گروه جایگاهِ بهتر و مجلسِ آراستهتری دارند؟310
مریم (19)
73