انتخاب سریع آیه

بر اساس
نام سوره
شماره آیه

مَا اتَّخَذَ اللَّهُ مِنْ وَلَدٍ وَ ما كانَ مَعَهُ مِنْ إِلهٍ إِذاً لَذَهَبَ كُلُّ إِلهٍ بِما خَلَقَ وَ لَعَلا بَعْضُهُمْ عَلى بَعْضٍ سُبْحانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ ﴿۹۱﴾

خدا فرزندی اختیار نکرده است(1) و در کنارش معبود دیگری نیست؛ اگر چنین می‌بود، هر معبودی آفریده‌های خویش را در اختیار می‌گرفت و بر یکدیگر برتری می‌جستند؛ خدا از توصیف [جاهلانه‌] آنان مبرّاست.
سوره مؤمنون (23) آیه 91
صفحه

348

سوره

مؤمنون (23)

آیه

91

1

به آیه 30 توبه(9) توجّه فرمایید.

عالِمِ الْغَيْبِ وَ الشَّهادَةِ فَتَعالى عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿۹۲﴾

دانای نهان و آشکار است و از آنچه [در قدرت با او‌] شریک می‌پندارند، والاتر است.
سوره مؤمنون (23) آیه 92
صفحه

348

سوره

مؤمنون (23)

آیه

92

قُلْ رَبِّ إِمَّا تُرِيَنِّي ما يُوعَدُونَ ﴿۹۳﴾

بگو: ‌صاحب‌اختیارا، اگر(1) مجازاتی که به آنان وعده داده شده است، [در حیات من اتّفاق افتد و‌] به من بنمایی،
سوره مؤمنون (23) آیه 93
صفحه

348

سوره

مؤمنون (23)

آیه

93

1

«اما» مرکب است از «اِن» شرطیه و «ما»ی زائده که برای تأکید ذکر می‌شود.

رَبِّ فَلا تَجْعَلْنِي فِي الْقَوْمِ الظَّالِمِينَ ﴿۹۴﴾

‌ صاحب‌اختیارا، [به هنگام مجازات‌] مرا در کنار ستمگران قرار مده(1).
سوره مؤمنون (23) آیه 94
صفحه

348

سوره

مؤمنون (23)

آیه

94

1

برای درک بهتر مفهوم آیه، به آیه 25 انفال(8) توجّه فرمایید.

وَ إِنَّا عَلى أَنْ نُرِيَكَ ما نَعِدُهُمْ لَقادِرُونَ ﴿۹۵﴾

و ما ‌‌یقیناً قادریم مجازاتی که به آنان وعده داده‌ایم، به تو بنماییم.
سوره مؤمنون (23) آیه 95
صفحه

348

سوره

مؤمنون (23)

آیه

95

ادْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ السَّيِّئَةَ نَحْنُ أَعْلَمُ بِما يَصِفُونَ ﴿۹۶﴾

و[لی‌] تو بدی [آنان‌] را با روشی که نیکوتر است دفع کن(1)؛ ما به گفتار [جاهلانه‌] آنان داناتریم.
سوره مؤمنون (23) آیه 96
صفحه

348

سوره

مؤمنون (23)

آیه

96

1

به توضیح آیات 54 قصص(28) و 34 فصلت(41) توجّه فرمایید.

وَ قُلْ رَبِّ أَعُوذُ بِكَ مِنْ هَمَزاتِ الشَّياطِينِ ﴿۹۷﴾

و بگو: ‌صاحب‌اختیارا، از وسوسه‌های شیاطین به تو پناه می‌برم(1)،
سوره مؤمنون (23) آیه 97
صفحه

348

سوره

مؤمنون (23)

آیه

97

1

معنی و مفهوم مجموعه دو آیه اخیر به بیان دیگر در آیات 199 و 200 اعراف(7) آمده است.

وَ أَعُوذُ بِكَ رَبِّ أَنْ يَحْضُرُونِ ﴿۹۸﴾

و از آنکه نزد من حاضر شوند نیز، ‌صاحب‌اختیارا به تو پناه می‌برم.
سوره مؤمنون (23) آیه 98
صفحه

348

سوره

مؤمنون (23)

آیه

98

حَتَّى إِذا جاءَ أَحَدَهُمُ الْمَوْتُ قالَ رَبِّ ارْجِعُونِ ﴿۹۹﴾

[انکارورزان همواره در غفلتند‌] تا آنگاه که مرگ بر یکی از آنان فرا می‌رسد، گوید - ‌صاحب‌اختیارا - مرا بازگردانید(1).
سوره مؤمنون (23) آیه 99
صفحه

348

سوره

مؤمنون (23)

آیه

99

1

خطاب به فرشتگان است، و کلمه «ربّ» استغاثه‌ایست که حرف ندایش حذف شده و جمله‌ایست معترضه. شاهد قرآنی این گونه تعبیر، آیه 9 قصص(28) است که می‌فرماید قرة عین لی و لک لا تقتلوه که همسر فرعون ابتدا به او خطاب می‌کند و بعد به لفظ جمع یاران فرعون را مورد خطاب قرار می‌دهد.

لَعَلِّي أَعْمَلُ صالِحاً فِيما تَرَكْتُ كَلاَّ إِنَّها كَلِمَةٌ هُوَ قائِلُها وَ مِنْ وَرائِهِمْ بَرْزَخٌ إِلى يَوْمِ يُبْعَثُونَ ﴿۱۰۰﴾

بسا که در دنیایی که ترک کرده‌ام، عمل شایسته‌ای انجام دهم(1)؛ هرگز [بازگشتی وجود ندارد(2)‌]؛ این سخنی است که بر زبان می‌راند؛ و در برابرشان(3) حایلی است [نسبت به دنیا‌] تا روزی که برانگیخته شوند(4).
سوره مؤمنون (23) آیه 100
صفحه

348

سوره

مؤمنون (23)

آیه

100

1

به بیان دیگر و توضیح بیشتر در آیه 37 فاطر(35) آمده است.

2

ابتدا به آیه 11 منافقون(63) و بعد به آیه 28 انعام(6) توجّه فرمایید.

3

«وراء» از واژه‌های اضداد است و هم به معنی پیش رو و هم به معنی پشت سر می‌آید؛ مثل «وراء» در آیه 79 کهف(18) به معنی پیش رو، و در آیه 13 حدید(57) به معنی پشت سر.

4

معنی و مفهوم دو آیه اخیر به بیان دیگر در آیات 10 و 11 منافقون(63) و 44 ابراهیم(14) آمده است.