وَ إِذَا الْجَنَّةُ أُزْلِفَتْ ﴿۱۳﴾
و بهشت در دسترس [پرواپیشگان] قرار داده شود(1)،586
تکویر (81)
13
برای توجیه افزوده، به آیات 90 شعراء(26) و 31 ق(50) توجّه فرمایید.
عَلِمَتْ نَفْسٌ ما أَحْضَرَتْ ﴿۱۴﴾
هر کس آگاه میگردد که چه [توشهای] فراهم کرده است(1).586
تکویر (81)
14
مفهوم آیه به بیان روشنتر در نیمه اوّل آیه 30 آلعمران(3) آمده است؛ برای توضیح بیشتر به آیات 7 و 8 زلزله(99) توجّه فرمایید.
فَلا أُقْسِمُ بِالْخُنَّسِ ﴿۱۵﴾
سوگند(1) به ستارگان بازگردنده(2)،586
تکویر (81)
15
در ظاهر، نفی سوگند است ولی در واقع، سوگند قطعی است؛ به دلیل تصریح به جواب سوگند که در چهار آیه بعد آمده است؛ برای توضیح بیشتر به زیرنویسهای آیات 75 واقعه(56) و 1 بلد(90) توجّه فرمایید.
خنّس: جمع خانس از مصدر خنوس: بازگشتن پس از پنهان شدن.
الْجَوارِ الْكُنَّسِ ﴿۱۶﴾
که به گردش درآیند(1) و رخ پنهان کنند(2)،586
تکویر (81)
16
جوار: در اصل جواری جمع جاریه: رونده.
کنّس: جمع کانس: از مصدر کنوس: داخل پناه شدن.
وَ اللَّيْلِ إِذا عَسْعَسَ ﴿۱۷﴾
و سوگند به شب، چون بازگردد،586
تکویر (81)
17
وَ الصُّبْحِ إِذا تَنَفَّسَ ﴿۱۸﴾
و به صبح، به گاه دمیدنش،586
تکویر (81)
18
إِنَّهُ لَقَوْلُ رَسُولٍ كَرِيمٍ ﴿۱۹﴾
که این [قرآن] گفتار فرستادهای است بزرگوار(1)،586
تکویر (81)
19
به آیه 97 بقره(2) توجّه فرمایید.
ذِي قُوَّةٍ عِنْدَ ذِي الْعَرْشِ مَكِينٍ ﴿۲۰﴾
[فرشته] نیرومندی با منزلت، نزد خدای عرش،586
تکویر (81)
20
مُطاعٍ ثَمَّ أَمِينٍ ﴿۲۱﴾
در افق بالا، فرمانده فرشتگان و امین [وحی خدا] است.586
تکویر (81)
21
وَ ما صاحِبُكُمْ بِمَجْنُونٍ ﴿۲۲﴾
[علی رغم ادّعای مغرضان،(1)] معاشر شما دیوانه نیست؛586
تکویر (81)
22
برای توجیه افزوده، به آیات 6 حجر(15) ، 36 صافات(37) ، 14 دخان(44) و 51 قلم(68) توجّه فرمایید.