انتخاب سریع آیه

بر اساس
نام سوره
شماره آیه

مَنْ يَهْدِ اللَّهُ فَهُوَ الْمُهْتَدِي وَ مَنْ يُضْلِلْ فَأُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ ﴿۱۷۸﴾

هر که را خدا هدایت کند، ‌‌راه‌یافته [واقعی‌] است(1) و آنان که خدا گمراهشان کند(2)، زیانکارند.
سوره اعراف (7) آیه 178
صفحه

173

سوره

اعراف (7)

آیه

178

1

به آیه 16 مائده(5) توجّه فرمایید.

2

به آیه 27 ابراهیم(14) و یضل اللّه الظّالمین توجّه فرمایید.

وَ لَقَدْ ذَرَأْنا لِجَهَنَّمَ كَثِيراً مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ لَهُمْ قُلُوبٌ لا يَفْقَهُونَ بِها وَ لَهُمْ أَعْيُنٌ لا يُبْصِرُونَ بِها وَ لَهُمْ آذانٌ لا يَسْمَعُونَ بِها أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ أُولئِكَ هُمُ الْغافِلُونَ ﴿۱۷۹﴾

بی‌گمان‌ بسیاری از جن و انس که پدید آورده‌ایم دوزخی خواهند شد(1)؛ [زیرا‌] قلبهایی دارند که با آن [حق را‌] درنمی‌یابند و چشمهایی دارند که با آن [حقایق را‌] نمی‌بینند و گوشهایی دارند که با آن [کلام حق را‌] نمی‌شنوند؛ آنان به سان دامها هستند، بلکه گمراه‌تر [و‌] در حال غفلتند(2).
سوره اعراف (7) آیه 179
صفحه

174

سوره

اعراف (7)

آیه

179

1

ترجمه تحت‌اللفظ آیه این است: «بسیاری از جن و انس را برای دوزخ آفریدیم» ولی با توجّه به آیه 56 ذاریات(51) که می‌گوید: «جن و انس را تنها به این منظور خلق کردم که مرا بپرستند»، و با توجّه به این آیه 2 ملک(67) که می‌گوید: «مرگ و حیات را پدید آورد تا شما را آزمایش کند کدام نیکوکارترید» و نیز با توجّه به آیات 2 و 3 انسان(76) که گفته است: «انسان را شنوا و بینا خلق کردیم و راه را نشانش دادیم؛ یا شاکر خواهد شد یا ناسپاس»، و نیز با توجّه به گفتار اجماع مفسّران که می‌گویند: «لام در این جمله، لام عاقبت است نه غرض، یعنی رفتن آنها به جهنّم نتیجه نهایی اراده و عمل خودشان است» (مثل لام در آیات 8 قصص(28) و 88 یونس(10))، معنی و مفهوم دقیق آیه در متن ترجمه آمده است. باز هم برای روشن‌تر شدن مفهوم آیه به آیات 37-41 نازعات(79) توجّه فرمایید؛ واللّه اعلم.

2

وقتی که ما فریاد استمداد مظلومی را می‌شنویم و آن را ناشنیده می‌انگاریم، در واقع استعداد گوش خود را در حد گوش یک حیوان پایین آورده‌ایم و آنجا که به انکار آن شنیده‌ها می‌پردازیم، به مرتبه ای نازل‌تر از جایگاه حیوان سقوط می‌کنیم؛ مفهوم آیه به بیان دیگر در آیه 44 فرقان(25) آمده است.

وَ لِلَّهِ الْأَسْماءُ الْحُسْنى فَادْعُوهُ بِها وَ ذَرُوا الَّذِينَ يُلْحِدُونَ فِي أَسْمائِهِ سَيُجْزَوْنَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ ﴿۱۸۰﴾

نیکوترین صفات(1) به خدا اختصاص دارد، پس به همان صفات خدای را بخوانید و کسانی را که در مورد صفاتش کجروی می‌کنند، واگذارید؛ که به زودی به سبب کردارشان مجازات خواهند شد.
سوره اعراف (7) آیه 180
صفحه

174

سوره

اعراف (7)

آیه

180

1

اسم، مبین صفات و ویژگیهاست؛ به نیمه دوّم آیه 7 مریم(19) توجّه فرمایید.

وَ مِمَّنْ خَلَقْنا أُمَّةٌ يَهْدُونَ بِالْحَقِّ وَ بِهِ يَعْدِلُونَ ﴿۱۸۱﴾

گروهی از آفریدگان ما هستند که [مردم را‌] به راه حق هدایت می‌نمایند و با [معیار‌] حق حکم می‌کنند.
سوره اعراف (7) آیه 181
صفحه

174

سوره

اعراف (7)

آیه

181

وَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ ﴿۱۸۲﴾

و کسانی که آیات ما را دروغ شمرده‌اند، به تدریج آنان را از جایی که گمان نمی‌برند به دام می‌اندازیم(1)
سوره اعراف (7) آیه 182
صفحه

174

سوره

اعراف (7)

آیه

182

1

معنی و مفهوم این آیه به بیان دیگر در آیات 26 نحل(16) و 42 طور(52) آمده است.

وَ أُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ ﴿۱۸۳﴾

و مهلتشان می‌دهم؛ که تدبیر من محکم [و حساب‌‌‌شده] است(1).
سوره اعراف (7) آیه 183
صفحه

174

سوره

اعراف (7)

آیه

183

1

مفهوم آیه به بیان دیگر در بخش میانی آیه 14 شوری(42) لولا کلمة سبقت من ربک الی اجل مسمی لقضی بینهم آمده است.

أَ وَ لَمْ يَتَفَكَّرُوا ما بِصاحِبِهِمْ مِنْ جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلاَّ نَذِيرٌ مُبِينٌ ﴿۱۸۴﴾

آیا نمی‌اندیشند که در [وجود‌] معاشرشان اثری از جنون نیست(1)؟! او فقط هشداردهنده‌ای است آشکار.
سوره اعراف (7) آیه 184
صفحه

174

سوره

اعراف (7)

آیه

184

1

اشاره به کلام مخالفان است که در آیات 6 حجر(15) ، 36 صافات(37) ، 14 دخان(44) و 51 قلم(68) آمده است.

أَ وَ لَمْ يَنْظُرُوا فِي مَلَكُوتِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ ما خَلَقَ اللَّهُ مِنْ شَيْ‏ءٍ وَ أَنْ عَسى أَنْ يَكُونَ قَدِ اقْتَرَبَ أَجَلُهُمْ فَبِأَيِّ حَدِيثٍ بَعْدَهُ يُؤْمِنُونَ ﴿۱۸۵﴾

آیا در نظام حاکم بر آسمانها و زمین و آنچه خدا آفریده است توجّه نمی‌کنند، و اینکه چه بسا پایان زندگی آنان نزدیک باشد؟ بعد از قرآن(1) کدام حدیث را باور می‌کنند؟
سوره اعراف (7) آیه 185
صفحه

174

سوره

اعراف (7)

آیه

185

1

برای توجیه کلمه‌ای که به جای ضمیر قرار داده‌ایم، با آیه 6 جاثیه(45) مقایسه فرمایید.

مَنْ يُضْلِلِ اللَّهُ فَلا هادِيَ لَهُ وَ يَذَرُهُمْ فِي طُغْيانِهِمْ يَعْمَهُونَ ﴿۱۸۶﴾

هر که را خدا [به جرم رفتارش‌] به گمراهی سپرد(1)، هیچ راهنمایی نخواهد داشت؛ و آنان را در طغیانشان سرگشته رها می‌سازد(2).
سوره اعراف (7) آیه 186
صفحه

174

سوره

اعراف (7)

آیه

186

1

به آیه 27 ابراهیم(14) و یضل اللّه الظالمین توجّه فرمایید.

2

مفهوم آیه به بیان دیگر در آیات 37 نحل(16) و 56 قصص(28) آمده است.

يَسْئَلُونَكَ عَنِ السَّاعَةِ أَيَّانَ مُرْساها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ رَبِّي لا يُجَلِّيها لِوَقْتِها إِلاَّ هُوَ ثَقُلَتْ فِي السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ لا تَأْتِيكُمْ إِلاَّ بَغْتَةً يَسْئَلُونَكَ كَأَنَّكَ حَفِيٌّ عَنْها قُلْ إِنَّما عِلْمُها عِنْدَ اللَّهِ وَ لكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لا يَعْلَمُونَ ﴿۱۸۷﴾

از تو درباره رستاخیز می‌پرسند که استقرارش چه زمانی است؟ بگو: علم آن خاصّ ‌صاحب‌اختیار من است؛ تنها او به موقع خود پدیدارش خواهد ساخت(1)؛ [امّا برپایی‌اش‌] در آسمانها و زمین بسی سنگین [و پُراهمیت‌] است [و‌] ناگهان به سراغ شما می‌آید؛ از تو [چنان‌] می‌پرسند که گویی کاملاً بدان آگاهی؛ بگو: علم آن خاصّ خداست، ولی بیشتر مردم [فلسفه مکتوم بودن آن را‌] نمی‌دانند.
سوره اعراف (7) آیه 187
صفحه

174

سوره

اعراف (7)

آیه

187

1

مفهوم آیه به بیان دیگر ضمن مکالمه خدا با موسی در آیه 15 طه(20) آمده است.