سوره نصر (110) - یاری
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خدای گستردهمهر [و] جاودانمهر-
نصر (110)
-
قُلْ يا أَيُّهَا الْكافِرُونَ ﴿۱﴾
بگو: ای انکارورزان،603
کافرون (109)
1
لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ ﴿۲﴾
من معبودانِ شما را بندگی نخواهم کرد،603
کافرون (109)
2
وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ ﴿۳﴾
و شما هم معبود مرا بندگی نخواهید کرد(1)؛603
کافرون (109)
3
به آیه 6 بقره(2) توجّه فرمایید.
وَ لا أَنا عابِدٌ ما عَبَدْتُّمْ ﴿۴﴾
نه من بندگی معبودانِ شما را خواهم کرد،603
کافرون (109)
4
وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ ما أَعْبُدُ ﴿۵﴾
و نه شما بندگی معبود مرا خواهید کرد.603
کافرون (109)
5
لَكُمْ دِينُكُمْ وَ لِيَ دِينِ ﴿۶﴾
شما به دین خویش باشید و من به دین خویش(1)603
کافرون (109)
6
به آیات 41 یونس(10) و 216 شعراء(26) توجّه فرمایید.
سوره نصر (110) - یاری
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خدای گستردهمهر [و] جاودانمهر-
نصر (110)
-
إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ وَ الْفَتْحُ ﴿۱﴾
آنگاه که یاری خدا و پیروزی [مکه] فرا رسد(1)،603
نصر (110)
1
به آیه 85 قصص(28) توجّه فرمایید.
وَ رَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْواجاً ﴿۲﴾
و مردم را ببینی که فوج فوج به دین خدا درآیند،603
نصر (110)
2
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ اسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كانَ تَوَّاباً ﴿۳﴾
پس صاحباختیارت را با ستایش تقدیس کن و از او آمرزش بخواه(1)؛ که بس بازپذیر است.603
نصر (110)
3
در مورد ضرورت این استغفار، استاد محمد عبده در تفسیر «جزء عم» خود گفته است: «یعنی از خدا درخواست کن که تو و یارانت را در مورد ناشکیباییها و دلتنگیهایی که بر اثر تأخیر در زمان نصرت و فتح داشتید، بیامرزد» آیات 214 بقره(2) و 117 توبه(9) مؤید نظر اوست. این نظر با آنچه در توضیح آیه 2 فتح(48) گفتیم هماهنگی دارد.
سوره نصر (110) - یاری
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خدای گستردهمهر [و] جاودانمهر-
نصر (110)
-
تَبَّتْ يَدا أَبِي لَهَبٍ وَ تَبَّ ﴿۱﴾
نابود باد دو دست(1) ابولهب(2) و نابود باد [خودش].603
مسد (111)
1
واژه «یدا» در آیه، در اصل «یدان» بوده که «نون» تثنیه طبق قاعده، در اثر اضافه شدن به کلمه «ابوالهب» حذف شده است. ضمناً منظور از دو دست، در اینجا توان و قدرت است.
ابولهب عموی پیامبر و رهبر مخالفان بود؛ همسرش نیز در رهبری عملیات ایذایی علیه پیامبر با او همداستان بود.
ما أَغْنى عَنْهُ مالُهُ وَ ما كَسَبَ ﴿۲﴾
مالش و دستاوردش، [به هنگام مجازات] سودی به حال او نخواهد داشت(1).603
مسد (111)
2
به آیات 10 آلعمران(3) ، 27-29 حاقه(69) و 3 و 4 همزه(104) توجّه فرمایید.
سَيَصْلى ناراً ذاتَ لَهَبٍ ﴿۳﴾
به زودی به آتشی شعلهور درآید؛603
مسد (111)
3
وَ امْرَأَتُهُ حَمَّالَةَ الْحَطَبِ ﴿۴﴾
به اتّفاق همسر [سخنچین]ش، در حالی که [در هیئت] هیزمکش است،603
مسد (111)
4
فِي جِيدِها حَبْلٌ مِنْ مَسَدٍ ﴿۵﴾
[و] ریسمانی تافته از الیاف نخل در گردن اوست(1).603
مسد (111)
5
دو آیه 4 و 5 مسد(111)، بیانی است کنایی؛ نقش فتنهانگیزی و سخنچینی و آتشافروز معرکه بودن همسر ابولهب، به عنوان هیزمکشی تعبیر شده است و در رستاخیز در حالی برانگیخته میشود که ریسمان ضخیمی را که سمبل هیزمکشی است به گردن دارد؛ به آیه 13 اسراء(17) کل انسان الزمناه طائره فی عنقه توجّه فرمایید.