الَّذِينَ جَعَلُوا الْقُرْآنَ عِضِينَ ﴿۹۱﴾
همانان که قرآن را به بخشها[ی شعر، کهانت، سحر، افسانه و خوابهای پریشان] تقسیم کردند(1).267
حجر (15)
91
به آیات 5 انبیاء(21) ، 42 حاقه(69) ، 24 مدثر(74) و 24 نحل(16) توجّه فرمایید. ضمناً «عضین» جمع عِضَه میباشد که در اصل عِضوَه است به معنی بخش بخش.
فَوَ رَبِّكَ لَنَسْئَلَنَّهُمْ أَجْمَعِينَ ﴿۹۲﴾
به صاحباختیارت سوگند که از همه آنان بازخواست میکنیم؛267
حجر (15)
92
عَمَّا كانُوا يَعْمَلُونَ ﴿۹۳﴾
از رفتارشان!267
حجر (15)
93
فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِكِينَ ﴿۹۴﴾
پس مأموریت خود را آشکار کن و از مشرکان روی گردان(1).267
حجر (15)
94
مفهوم این آیه به بیان دیگر در نیمه اوّل آیه 67 مائده(5) آمده است.
إِنَّا كَفَيْناكَ الْمُسْتَهْزِئِينَ ﴿۹۵﴾
ما گزند استهزاءکنندگان را از تو بازمیداریم؛267
حجر (15)
95
الَّذِينَ يَجْعَلُونَ مَعَ اللَّهِ إِلهاً آخَرَ فَسَوْفَ يَعْلَمُونَ ﴿۹۶﴾
همانان که در کنار خدا معبود دیگری قرار میدهند؛ به زودی [از نتایج آن] آگاه خواهند شد.267
حجر (15)
96
وَ لَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّكَ يَضِيقُ صَدْرُكَ بِما يَقُولُونَ ﴿۹۷﴾
میدانیم که از گفتار [ناشایست]شان افسرده میشوی(1)؛267
حجر (15)
97
مفهوم این آیه به بیان دیگر در آیه 3 شعراء(26) آمده است.
فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَ كُنْ مِنَ السَّاجِدِينَ ﴿۹۸﴾
پس صاحباختیارت را با ستایش تقدیس کن و در زمره سجدهگزاران باش(1)؛267
حجر (15)
98
مفهوم دو آیه اخیر به بیان دیگر در آیه 39 ق(50) آمده است.
وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى يَأْتِيَكَ الْيَقِينُ ﴿۹۹﴾
و صاحباختیار خویش را بندگی کن تا از یقین برخوردار شوی(1).267
حجر (15)
99
برای توضیح بیشتر به آیه 15 حجرات(49) توجه فرمایید.
سوره نحل (16) - زنبور عسل
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خدای گستردهمهر [و] جاودانمهر-
نحل (16)
-
أَتى أَمْرُ اللَّهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ سُبْحانَهُ وَ تَعالى عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿۱﴾
وعده [یاری] الهی(1) قطعاً فرا میرسد(2)، آن را به شتاب مخواهید(3)؛ خدا منزّه است و از آنچه [در قدرت با او] شریک میپندارند والاتر.267
نحل (16)
1
منظور خواری و مجازات کفّار است به سود مؤمنین؛ بخش پایانی آیه 109 بقره(2) فاعفوا و اصفحوا حتّی یأتی اللّه بامره مؤید این نظر است.
آینده قطعی الوقوع با صیغه ماضی ذکر میشود، مثل آیه 68 زمر(39).
خطاب به کفّار است؛ به آیات 32 انفال(8) ، 53-55 عنکبوت(29) و 16 ص(38) توجّه فرمایید.
يُنَزِّلُ الْمَلائِكَةَ بِالرُّوحِ مِنْ أَمْرِهِ عَلى مَنْ يَشاءُ مِنْ عِبادِهِ أَنْ أَنْذِرُوا أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ أَنَا فَاتَّقُونِ ﴿۲﴾
فرشتگان را به همراه وحی به فرمان خود بر هر که از بندگانش که بخواهد، نازل میکند(1) که هشدار دهید معبودی جز من نیست، تنها در برابر من پروا کنید.267
نحل (16)
2
مفهوم این آیه در آیه 15 غافر(40) نیز آمده است.
خَلَقَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ بِالْحَقِّ تَعالى عَمَّا يُشْرِكُونَ ﴿۳﴾
آسمانها و زمین را به حق [و با هدف] آفرید؛ [خدا] از آنچه [در قدرت با او] شریک میپندارند والاتر است.267
نحل (16)
3
خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ نُطْفَةٍ فَإِذا هُوَ خَصِيمٌ مُبِينٌ ﴿۴﴾
انسان را از نطفهای [بیمقدار] آفرید، و آنگاه [که تنومند گردید] خصومتگری آشکار شد.267
نحل (16)
4
وَ الْأَنْعامَ خَلَقَها لَكُمْ فِيها دِفْءٌ وَ مَنافِعُ وَ مِنْها تَأْكُلُونَ ﴿۵﴾
دامها را برای شما آفرید که حاوی وسیله پوشش و منافع دیگری است و از [گوشت] آنها نیز تغذیه میکنید.267
نحل (16)
5
وَ لَكُمْ فِيها جَمالٌ حِينَ تُرِيحُونَ وَ حِينَ تَسْرَحُونَ ﴿۶﴾
و به گاهی که [گلهها را] از صحرا بازمیآرید و بامدادان که به چَراگاهشان میبرید، برای شما [وسیله] شکوه و تجمّل است.267
نحل (16)
6