وَ حُصِّلَ ما فِي الصُّدُورِ ﴿۱۰﴾
و اسرار سینهها عیان گردد(1)،600
عادیات (100)
10
به آیه 9 طارق(86) توجّه فرمایید.
إِنَّ رَبَّهُمْ بِهِمْ يَوْمَئِذٍ لَخَبِيرٌ ﴿۱۱﴾
در آن روز صاحباختیارشان به طور قطع از وضع آنان آگاه است.600
عادیات (100)
11
سوره قارعه (101) - کوبنده
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خدای گستردهمهر [و] جاودانمهر-
قارعه (101)
-
الْقارِعَةُ ﴿۱﴾
آن حادثه کوبنده؛600
قارعه (101)
1
مَا الْقارِعَةُ ﴿۲﴾
حادثه کوبنده چیست؟600
قارعه (101)
2
وَ ما أَدْراكَ مَا الْقارِعَةُ ﴿۳﴾
خبر نداری که حادثه کوبنده چیست!600
قارعه (101)
3
يَوْمَ يَكُونُ النَّاسُ كَالْفَراشِ الْمَبْثُوثِ ﴿۴﴾
روزی [است] که مردم همچون پروانه[ها]ی پراکنده شوند،600
قارعه (101)
4
وَ تَكُونُ الْجِبالُ كَالْعِهْنِ الْمَنْفُوشِ ﴿۵﴾
و کوهها همچون پشمِ رنگارنگ حلاجیشده [متلاشی] گردند.600
قارعه (101)
5
فَأَمَّا مَنْ ثَقُلَتْ مَوازِينُهُ ﴿۶﴾
پس هر که [در آن روز] برآوردِ [اعمال] ش(1) وزین و باارزش باشد(2)،600
قارعه (101)
6
موازین: جمع موزون: سنجیدهها.
به آیه 47 انبیاء(21) توجّه فرمایید.
فَهُوَ فِي عِيشَةٍ راضِيَةٍ ﴿۷﴾
زندگی رضایت بخشی(1) خواهد داشت؛600
قارعه (101)
7
این رضایت بنده از پاداش خدا، همواره نتیجه منطقی رضایت خدا از بنده است؛ چنانکه در آیات 119 مائده(5) ، 100 توبه(9) ، 22 مجادله(58) ، 28 فجر(89) و 8 بینه(98) ملاحظه میشود.
وَ أَمَّا مَنْ خَفَّتْ مَوازِينُهُ ﴿۸﴾
و امّا هر که برآوردِ [اعمال] ش سبک و بیارزش باشد(1)،600
قارعه (101)
8
به آیه 105 کهف(18) توجّه فرمایید.
فَأُمُّهُ هاوِيَةٌ ﴿۹﴾
پناهگاهش دوزخ است.600
قارعه (101)
9
وَ ما أَدْراكَ ما هِيَهْ ﴿۱۰﴾
و خبر نداری که دوزخ چگونه(1) است!600
قارعه (101)
10
ماهیه: مرکب از «ما» استفهام، «هی» ضمیر و «ة» سکته.
نارٌ حامِيَةٌ ﴿۱۱﴾
آتشی است گدازنده.600
قارعه (101)
11
سوره قارعه (101) - کوبنده
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خدای گستردهمهر [و] جاودانمهر-
قارعه (101)
-
أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ ﴿۱﴾
افزونطلبی [و فخرفروشی] سرگرمتان ساخت(1)،600
تکاثر (102)
1
توضیح بیشتر را در نیمه اوّل آیه 20 حدید(57) ملاحظه فرمایید.
حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ ﴿۲﴾
تا آنکه رسیدید لب گور(1).600
تکاثر (102)
2
مقابر: جمع مقبره: گور. مفردات راغب گفته است زیارت مقابر کنایه از مردن است.
كَلاَّ سَوْفَ تَعْلَمُونَ ﴿۳﴾
هان، به زودی متوجّه خواهید شد.600
تکاثر (102)
3
ثُمَّ كَلاَّ سَوْفَ تَعْلَمُونَ ﴿۴﴾
آری، به زودی متوجّه خواهید شد(1).600
تکاثر (102)
4
به آیه 22 ق(50) توجّه فرمایید.
كَلاَّ لَوْ تَعْلَمُونَ عِلْمَ الْيَقِينِ ﴿۵﴾
حقا(1)، اگر [حقیقت را] به علم یقین میدانستید [تفاخر شما را غافل نمیکرد(2)].600
تکاثر (102)
5
کلاّ را نباید همیشه حرف بازداشتن بدانیم؛ بلکه حرف تنبیه و تحقیق و جواب به معنی آری نیز میتواند باشد تفسیر نوین ذیل آیه 5 نبأ(78).
جواب شرط محذوف و در تقدیر است، زیرا آیه بعد با «لام قسم» آغاز شده که شرط نپذیر است و نمیتواند جواب شرط باشد.
لَتَرَوُنَّ الْجَحِيمَ ﴿۶﴾
قطعاً دوزخ را خواهید دید(1)؛600
تکاثر (102)
6
به آیه 91 شعراء(26) توجّه فرمایید.
ثُمَّ لَتَرَوُنَّها عَيْنَ الْيَقِينِ ﴿۷﴾
آنگاه به دیده یقین آن را خواهید دید؛600
تکاثر (102)
7
ثُمَّ لَتُسْئَلُنَّ يَوْمَئِذٍ عَنِ النَّعِيمِ ﴿۸﴾
آنگاه در آن روز در مورد نعمتها بازخواست خواهید شد.600
تکاثر (102)
8