سوره تین (95) - انجیر
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خدای گستردهمهر [و] جاودانمهر-
تین (95)
-
وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ ﴿۱﴾
سوگند به انجیر و زیتون،597
تین (95)
1
وَ طُورِ سِينِينَ ﴿۲﴾
و سوگند به کوه سینا،597
تین (95)
2
وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ ﴿۳﴾
و این سرزمین امنِ [مکه(1)]،597
تین (95)
3
سرآغاز این امنیت، درخواست ابراهیمع بود؛ ابتدا به آیه 35 ابراهیم(14) و بعد به آیات 97 آلعمران(3) و 67 عنکبوت(29) توجّه فرمایید.
لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ ﴿۴﴾
که انسان را در بهترین نظام آفریدهایم.597
تین (95)
4
ثُمَّ رَدَدْناهُ أَسْفَلَ سافِلِينَ ﴿۵﴾
آنگاه او را [به پیشگاه خود(1)] بازمیگردانیم، در حالی که [به دلیل ارتکاب گناه] پستترین فرومایگان است؛597
تین (95)
5
برای توجیه افزوده، به آیه 8 علق(96) توجّه فرمایید.
إِلاَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ ﴿۶﴾
مگر مؤمنانِ نیکرفتار که پاداشی بیپایان دارند.597
تین (95)
6
فَما يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّينِ ﴿۷﴾
[ای انسان،] با این حال چه انگیزهای تو را به دروغ شمردن [روز] جزا وا میدارد(1)؟597
تین (95)
7
به آیه 62 واقعه(56) توجّه فرمایید.
أَ لَيْسَ اللَّهُ بِأَحْكَمِ الْحاكِمِينَ ﴿۸﴾
آیا خدا بهترین داوران نیست(1)؟597
تین (95)
8
به آیات 28 ص(38) و 21 جاثیه(45) توجّه فرمایید.
سوره تین (95) - انجیر
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خدای گستردهمهر [و] جاودانمهر-
تین (95)
-
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ﴿۱﴾
بخوان به نام صاحباختیارت که آفرید؛597
علق (96)
1
خَلَقَ الْإِنْسانَ مِنْ عَلَقٍ ﴿۲﴾
انسان را از جنین ابتدایی(1) آفرید.597
علق (96)
2
پس از ترکیب اسپرم و اوول در رحم، سلّولِ تشکیل شده تدریجاً تقسیم و بزرگتر میشود؛ پس از آنکه تا حدود کمی بزرگ شد، به وسیله یک بند به جدار رحم میچسبد و مثل گیاه ریشه میدواند که از آن طریق تغذیه و رشد میکند؛ همین ریشه است که بعدا جفت را تشکیل میدهد؛ در این حالت، جنین شبیه به یک توت است که به شاخهاش چسبیده و یا شبیه به یک زالوی کوچک است که به عضوی از بدن میچسبد. در این مرحله که جنین به دیواره رحم معلّق است، قرآن آن را به نام «علق» نامیده است؛ و اتّفاقا زالو هم در لغت عرب «علق» نامیده میشود؛ «مِعلَق و مِعلاق» هم قلاب و چنگک است که چیزی به آن آویخته میشود. جنین در این مرحله همانگونه که در آیه 5 حج(22) آمده است، مرحله بین نطفه (ترکیب اسپرم و اوول) و مضغه (پاره گوشت) میباشد.
اقْرَأْ وَ رَبُّكَ الْأَكْرَمُ ﴿۳﴾
بخوان، و صاحباختیار تو بغایت کریم است،597
علق (96)
3
الَّذِي عَلَّمَ بِالْقَلَمِ ﴿۴﴾
همان خدایی که [نوشتن را] به وسیله قلم آموزش داد،597
علق (96)
4
عَلَّمَ الْإِنْسانَ ما لَمْ يَعْلَمْ ﴿۵﴾
و به انسان آنچه نمیدانست، آموخت(1).597
علق (96)
5
مفهوم این آیه به بیان کاملتر در آیه 78 نحل(16) آمده است.
كَلاَّ إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى ﴿۶﴾
هان! اگر انسان خود را بینیاز احساس کند، سر به طغیان برمیدارد،597
علق (96)
6
أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى ﴿۷﴾
ترجمه این آیه، در آیه قبل ادغام شده است.597
علق (96)
7
إِنَّ إِلى رَبِّكَ الرُّجْعى ﴿۸﴾
[در حالی که] بازگشت [همه] قطعاً در پیشگاه صاحباختیار توست.597
علق (96)
8
أَ رَأَيْتَ الَّذِي يَنْهى ﴿۹﴾
به نظر شما آن کس که بندهای [شایسته] را آنگاه که به نماز میایستد، باز میدارد،597
علق (96)
9
عَبْداً إِذا صَلَّى ﴿۱۰﴾
ترجمه این آیه، در آیه قبل ادغام شده است.597
علق (96)
10
أَ رَأَيْتَ إِنْ كانَ عَلَى الْهُدى ﴿۱۱﴾
اگر [آن بنده] به راه هدایت باشد و به تقوا فرا خواند،597
علق (96)
11
أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوى ﴿۱۲﴾
ترجمه این آیه، در آیه قبل ادغام شده است.597
علق (96)
12
أَ رَأَيْتَ إِنْ كَذَّبَ وَ تَوَلَّى ﴿۱۳﴾
و اگر [آن بازدارنده، حق را] دروغ پندارد و روی گرداند(1)،597
علق (96)
13
«ارایت» در آیات 11 و 13 تکرار همان کلمه در آیه 9 است که برای تأکید آمده و برای انسجام و رسا بودن ترجمه، نیازی به تکرار آن در ترجمه نیست؛ به مقاله محققانه استاد مرتضی کریمینیا در شماره 9 نشریه «ترجمان وحی» تحت عنوان «پدیده تکرار در قرآن» مراجعه فرمایید.
أَ لَمْ يَعْلَمْ بِأَنَّ اللَّهَ يَرى ﴿۱۴﴾
آیا ندانسته که خدا [رفتار ناهنجارش را] میبیند؟597
علق (96)
14
كَلاَّ لَئِنْ لَمْ يَنْتَهِ لَنَسْفَعاً بِالنَّاصِيَةِ ﴿۱۵﴾
حقا، اگر بازنایستد، به ذلّتش خواهیم کشید(1).597
علق (96)
15
ترجمه تحتاللفظ این است: «موی پیشانی را سخت بگیریم».
ناصِيَةٍ كاذِبَةٍ خاطِئَةٍ ﴿۱۶﴾
همان دروغپرداز بزهکار را؛597
علق (96)
16
فَلْيَدْعُ نادِيَهُ ﴿۱۷﴾
[مأیوسانه] باید یارانش را به کمک فرا خواند،597
علق (96)
17
سَنَدْعُ الزَّبانِيَةَ ﴿۱۸﴾
ما هم فرشتگان سخت کیفر(1) را فرا خواهیم خواند(2)؛597
علق (96)
18
به آیات 6 تحریم(66) و 30 مدثر(74) توجّه فرمایید.
سندع: در اصل سندعو بوده.
كَلاَّ لا تُطِعْهُ وَ اسْجُدْ وَ اقْتَرِبْ ﴿۱۹﴾
زنهار! اطاعتش مکن و به سجده پرداز و [به خدا] تقرّب جوی.597
علق (96)
19