سوره بینه (98) - برهان
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خدای گستردهمهر [و] جاودانمهر-
بینه (98)
-
إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ ﴿۱﴾
قرآن را در شب قدر(1) نازل کردیم؛598
قدر (97)
1
شب قدر در ماه رمضان است؛ به آیات 185 بقره(2) و 3 دخان(44) توجّه فرمایید؛ ضمناً بعضی از مفسّران گفتهاند منظور، نزول اولین آیات قرآن است، و برخی دیگر معتقد به نزول دفعی کلیات قرآن بر قلب پیامبر و نزول تدریجی جداگانه آن طی 23 سال هستند؛ در ضمن ویژگی دیگر این شب را در آیه 4 دخان(44) ملاحظه فرمایید.
وَ ما أَدْراكَ ما لَيْلَةُ الْقَدْرِ ﴿۲﴾
و خبر نداری شب قدر چگونه است!598
قدر (97)
2
لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿۳﴾
شب قدر از هزار(1) ماه برتر است.598
قدر (97)
3
منظور تکثیر است؛ به آیه 96 بقره(2) توجّه فرمایید.
تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ فِيها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ ﴿۴﴾
در آن شب، فرشتگان در معیت [فرمانده خود(1)] جبرئیل(2) به خواست صاحباختیارشان، برای [تقدیر] هر امری فرود میآیند(3)،598
قدر (97)
4
برای توجیه افزوده، به آیه 21 تکویر(81) توجه فرمایید.
برای توجیه ترجمه «روح» به «جبرئیل»، ابتدا به آیه 193 شعراء(26) و بعد به آیه 97 بقره(2) توجّه فرمایید.
«تنزّل» در اصل «تَتَنزَّلُ» بوده که «تاء» از اوّل آن حذف شده است. واژه «تزکی» در آیه 18 نازعات(79) و نیز واژه «تحاضّون» در آیه 18 فجر(89) از همین مقوله است.
سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿۵﴾
آن شب تا سپیده دم، سلامت و رحمت است.598
قدر (97)
5
سوره بینه (98) - برهان
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خدای گستردهمهر [و] جاودانمهر-
بینه (98)
-
لَمْ يَكُنِ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ وَ الْمُشْرِكِينَ مُنْفَكِّينَ حَتَّى تَأْتِيَهُمُ الْبَيِّنَةُ ﴿۱﴾
انکارورزان اهلکتاب و مشرکین [از آیین خود] دست بردار نبودند، تا وقتی که نشانه روشن بر آنان برسد؛598
بینه (98)
1
رَسُولٌ مِنَ اللَّهِ يَتْلُوا صُحُفاً مُطَهَّرَةً ﴿۲﴾
[توسّط] رسولی از سوی خدا که صحیفههایی پاک را [بر آنان] میخواند،598
بینه (98)
2
فِيها كُتُبٌ قَيِّمَةٌ ﴿۳﴾
که در آن، نوشتههایی است متین.598
بینه (98)
3
وَ ما تَفَرَّقَ الَّذِينَ أُوتُوا الْكِتابَ إِلاَّ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّنَةُ ﴿۴﴾
و اهلکتاب فرقه فرقه نشدند، مگر پس از آن که نشانه روشن بدانها رسید(1).598
بینه (98)
4
برای توضیح بیشتر به آیه 89 بقره(2) توجّه فرمایید.
وَ ما أُمِرُوا إِلاَّ لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفاءَ وَ يُقِيمُوا الصَّلاةَ وَ يُؤْتُوا الزَّكاةَ وَ ذلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ ﴿۵﴾
در حالی که فرمان نیافته بودند جز این که خدای را با خلوص اعتقاد و حقگرایانه بندگی کنند و نماز برپا دارند و زکات بپردازند؛ این است دین پایدار(1).598
بینه (98)
5
حرف «ة» در آخر واژه «قیمه» برای مبالغه است.
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ أَهْلِ الْكِتابِ وَ الْمُشْرِكِينَ فِي نارِ جَهَنَّمَ خالِدِينَ فِيها أُولئِكَ هُمْ شَرُّ الْبَرِيَّةِ ﴿۶﴾
مسلّماً انکارورزان اهلکتاب و مشرکان جاودانه دوزخی خواهند بود؛ آنان بدترینِ آفریدگانند.598
بینه (98)
6
إِنَّ الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أُولئِكَ هُمْ خَيْرُ الْبَرِيَّةِ ﴿۷﴾
به راستی مؤمنانِ نیکرفتار بهترین آفریدگانند.598
بینه (98)
7